Bortmontering av tra variator..

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Finns det någon metod att dela på primären (tra7) den med kona i korset istället för splines. Utan att plocka bort hela och slå den ibordet? verkar ju helknasigt att montera bort hela bara för att lite rengöring och kontroll:wondering:
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Ett Tips, vet du att yttre och inre skivan är balanserad tillsammans ? När du sätter ihop dom så kolla märkningen på baksidan eller på kanten av skivan , är en liten prick och samma på yttre skivan ;) detta är lättare att se när hela variatorn är av plockad ;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nej du kommer aldrig få isär den utan att ta av den.

Skruva i avdragaren så hela gängorna går in i variatorn. lyft variatorn i yttre skivan å slå hårt som *** på avdragaren.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Plockade bort min primär i våras med "vattenmetoden". Kan nästan garantera att den suttit orörd där sedan 01. Förste ägaren, han före mig, sa att maskinen aldrig varit in på verkstad för större reparationer. Och jag måste tro honom då plasthylsor i TRA'n såg ut att vara slitna enl miltalet.

Men iaf. Lossnade plättlätt. Mycket smidigare än att använda avdragare.

Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Att vattenmetoden funkar för att lossa variatorn från vevaxeln är väl allmänt känt, men nu handlade det väl om att dela på en TRA7 och då finns det, så vitt jag vet, inget vattentrick?