borra upp en vm38 förgasare, hur göra????

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
kan man borra upp en mikuni VM38 förgasare till 40mm? hur gör man? svarvar man upp förgasaren eller borrar man upp dom i borrmaskin eller? tänkte man måste väl få en fin yta i dom. och blir väl inte så bra i en borrmaskin? eller måste man upp i en fräs för att det ska bli bra?
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
rekommenderar att svarva, men nog ska det gå att borra, men du kommer få slipa till det en hel del efter! och då får du inte dina exakta mått som du vill ha dessutom..
så jag tycker du svarvar!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Svarva brukar gå bra, men eftersom det bara är 38 or så rekomenderar jag att du byter till dig eller köper större gasare. Det finns rätt gott om 40 mm och en hel del 44 or ute på marknaden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
904
113
Stora Blåsjön
VM38orna är den största förgasaren i den gjutformen de använder. Men jag tror 40mm går precis. Att svarva dom är nog det enklaste.
Svarvade upp några TM38or i fjol till 40mm och det gick bra. Dock blev inte ytan helt bra i förgasaren pga av att dom blev så tunna i godset så det blev vibrationer så ytan blev lite ruff. Men frågan om det är värt besväret då VM40 och VM44 finns. Enklast är väll att byta till TM40 för dom finns det gott om, går ju att bygga om så du får ett rack på 3st antar att det är till stormen dom ska till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Du svarvar dom till 39mm hyffsat lätt och 39,5 är svårt men går. 40mm ?. Svavra inte ur mer än trotteln bredd, helst 0,5mm smalare på bredden!!

Ytan ska inte vara så fin ,den ska var rätt så ruff efter trottel. Före trotteln så kan man ha spegelyta om man vill orkar.

Kom ihåg att fräsa ner nålmunstyckena lägre efter svarvningen så nålen kommer i rätt höjd i munstycket igen och nålmunstycket kommer på samma höjd som org ovan golvet.. Man kan evnt få fräsa ner trotteln djupare i golvet också för att få ner tomgången igen.