Borra in fettnipplar i rotax 800r

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Det fans på dom första 3-serien. Men det är skitsvårt att dosera rätt utan att trycka sönder packboxarna. Sen finns inte direkt någon anledning att göra det enligt mig. Tar fettet "slut" så är packboxarna trasiga och måste ändå bytas. Så länge packboxarna är hela så stannar fettet kvar.

Men om man ändå vill ha det så finns ju dessa: http://altimategear.com/shop/ski-doo-pto-bearing-buddy/ (finns även för mag sidan)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag tycker inte man ska trycka in fett där för om man sopar i lilla minsta för mycket stannar kulorna i lagren pg friktion och skär. Och som sagt så kan man trycka sönder packboxar. Det är oerhört viktigt att lägga i exakt rätt mängd i lagren vid renovering,,bättre för lite än för mycket men man följer rotax angivena gram såklart.
 

Hoolmaa

Aktiv medlem
18 dec 2006
90
1
8
Gällivare
Sv: Re: Borra in fettnipplar i rotax 800r

Jag vet inte om det fungerar på 800r. Jag har blockhalvorna på bordet nu men det känns som att är för lite gods för att borra i 800r.
 

storoxen

Medlem
8 feb 2012
40
0
6
Sv: Re: Borra in fettnipplar i rotax 800r

http://www.lynxtalk/forum.se/viewtopic.php?f=41&t=38 Funkar inte länken kika in på lynxtalk /tips och trix där finns mer att läs om att borra oljekanaler i vev hus.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Tyvärr är det lite knepigare i 800r blocket då det är kylkanaler i blocket runt lagrena. Är mycket tveksam till att det går på 800r. Tänkte inte så mycket på det då jag renoverade min, men det såg tight ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Om man gör dessa borrhål och skippar fettet så måste man ta lös lagren närmast vevhusen och ta bort tätningarna på lagren. De fabrikstätade lagret på variatorsidan måste lös och då förstörs oftast lagret vid löstagning så man måste köpa nya lager i samma veva! Samma sak gäller för magnet sidan.

Lagren går sönder av axialkraften från avdragare blir skader i lagerbanan om de inte sitter väldigt löst.

Tätningarna måste bort så färskgaserna kan cirkulera och smörja lagren.
 

storoxen

Medlem
8 feb 2012
40
0
6
Sv: Re: Borra in fettnipplar i rotax 800r

Kan va lite knepigt att ta lös lagren från vevaxeln , men släng den i kylen över natten sen när du tar fram veven för att ta lös lagren värmer du dessa en aning då brukar de hoppa lös nästan direkt utan att de går sönder. För att sen montera de igen slänger man veven i kylen värmer lagren och det faller nästan på plats utan våld.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag kan meddela att det funkar inte att borra 800R blocken på samma sätt som de äldre, just pga kylkanalerna.

Angående tätningarna på ramlagerna in mot vevhuset så hävdar jag tvärtemot Boost III (första gången jag inte håller med honom) att de kan lämnas kvar.
Olja rinner ner genom smörjkanalerna och ramlagerna hamnar då i ett konstant oljebad, jag har borrat ett flertal maskiner utan att byta lager på vevaxeln, samtliga går än i dag bra.