Boost bottle!

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Hmm blev lite överaskad när jag kollade på en kompis "edge-500" häromdagen då jag såg att det är ju hur enkelt som hellst att trycka dit en s.k Boost bottle på en sådan. Det sitter liksom förmonterat med "hållare" vid förgasarna....
Det jag undrar över är om någon har prövat att sätta en sån på något annat märke, jag har en formula 500-98 och funderar på att sätta dit nå liknande. Hur mkt förändras efter att ha monterat en sådan? Vad jag har hört så ska man få bättre bränsle ekonomi? Blir det någon större effekt av det eller?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ang. Boost-Bottle.

Hej.

Det dära kan du glömma direkt !!

Din ROTAX motor är av en helt annan konstuktion....

Skulle inte fungera med Boost-Bottle på en "Slidmatad" motor.

Häls. 2stroke

"Kör med insidan & håll till höger i spåren"
 

FoxRacing1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
21
0
0
Vad är boost bottle?

Hur fungerar det? vad kostar det?Blir det stor skillnad? Fungerar det att ha på en Polaris Rxl-92?
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Reeds...

En del av föutsättningarna för en Boost Bottle är att motorn är utrustad med Reedventiler.
Det skulle säkert gå att sätta på en kolvstyrd motor, men jag skulle inte tro det.
Inte heller är det lönt på en motor med slidmatning.
Finns att köpa hos bla. SLP, Hot Seat & PSI.
Kostar mellan 700kr och 1500kr.
Annars kan man göra en själv om man är händig med aluminium. det man bör veta är den invändiga volymen (styr vid vilket varvtal den skall jobba bäst) är och den kan man ju mäta på en polares Boost Bottle...

Vill man experimentera lite kan man ju köpa ett program som gör volymuträkningen för det varvtal man vill. Programmet finns att köpa på TSR
http://www.tsrsoftware.com/boostbtl.htmhttp://www.tsrsoftware.com/boostbtl.htm</a>
och kostar ca 400kr ($39.95).
Om det nu skulle vara så att ngn tänker köpa programmet så är jag gärna med och delar på priset!!