Boost Bottle SRX

..::MACKE::..

Medlem
13 nov 2009
42
0
1
Sundsvall
tänkte bygga boost bottle till srx 700, men man får ju inte platts med att sätta nån nippel i insugsgummit mellan föggen och luftburken. Så tänkte höra om ni har några förslag på hur jag ska göra
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
tänkte bygga boost bottle till srx 700, men man får ju inte platts med att sätta nån nippel i insugsgummit mellan föggen och luftburken. Så tänkte höra om ni har några förslag på hur jag ska göra

Borra hål i genom insugsgummit i överkant och limmar fast ett rör bara.. Så stort som möjligt. kör nu på tc med kopparrör 22mm som man smider till så det blir en liten falls så den sitter lite bättre + att jag limmarfast en ring utvändigt som trycker fast utifrån ner mot gummit. Slutligen dränks hela röret och insuget in i liquisol gummistövel lim . Då sitter det kan jag lova + att insugsguimmit alldrig spricker.
Jag kör inte mellarörs-boostbottel mellan insugen som man brukar se på skotrar. Jag kör alltid separata bostbottlar. En för varje cylinder. Jag kör då samma cc som cylindern. Jag tycker det funkar bättre än förgrenade insug.
 

..::MACKE::..

Medlem
13 nov 2009
42
0
1
Sundsvall
Borra hål i genom insugsgummit i överkant och limmar fast ett rör bara.. Så stort som möjligt. kör nu på tc med kopparrör 22mm som man smider till så det blir en liten falls så den sitter lite bättre + att jag limmarfast en ring utvändigt som trycker fast utifrån ner mot gummit. Slutligen dränks hela röret och insuget in i liquisol gummistövel lim . Då sitter det kan jag lova + att insugsguimmit alldrig spricker.
Jag kör inte mellarörs-boostbottel mellan insugen som man brukar se på skotrar. Jag kör alltid separata bostbottlar. En för varje cylinder. Jag kör då samma cc som cylindern. Jag tycker det funkar bättre än förgrenade insug.
ok tack, jag tänkte också bygga separata/ en för varje cylinder

men det får ju inte vara kantiga för då kan det ju bildas turbulens, men såhär kan man väll bygga?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Det gör inget om den är kantig.. Det viktiaste är så stort slanganslut som möjligt till insuget min 20mm eller större på 300cc cyllar. Det är också viktigt att dom tömmer sig självt, typ inte samlar på sig slemlunga och så kort mått på slang som möjligt.


Vad är Boostbottel ?

Den jämnar ut trycket mellan reedsen och förgasaren/insprutet.

Fördelen på låga varv är att "inte" soppan blandas 2 ggr genom förgasaren. Kör man utan BB så kan bränslet stuttsa mot reedsen och åka bakåt genom förgasaren och blandas en gång till...:tsk:

Man kan även få en viss extra tillskott av bränsleblandning som krypit upp i burken just när reedsen öppnar igen,, därav namnet Boost.

Med Boost bottle är det 7 reser enklare att bestycka in en förgasare och tomg blir bättre + att gas svaret blir rappare och inge surstup mellan på och avslag. Förmodligen drar maskinen mindre soppa också.

Jag har kört både med och utan BB och helt klart ska man åka BB och gärna separata BB. Jag fattar helt enkelt inte hur förgrenade BB kan funka som sitter standardmont , Jag anser dom stör motorn mer än tillför nytta.

Kör gärna samma cc som den cylinder den ska sitta på eller mer. Kör man mindre cc på BB så ger den mer effekt högre upp i regget och större cc vs cyllen så får man mer nytta på låga varv.


På max varv har jag inte märkt av någ förbättring eller försämring med BB
 

..::MACKE::..

Medlem
13 nov 2009
42
0
1
Sundsvall
tack Boost III:bigsmile: jag har räknat ut att mina bosst botle ska vara mellan 580-811cc så tänkte ta 600cc, och slangen skulle vara 12-16mm så ska ta 14mm och längd 64mm,
vet nån vart man kan köpa insug till SRX? hittar inga
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
tack Boost III:bigsmile: jag har räknat ut att mina bosst botle ska vara mellan 580-811cc så tänkte ta 600cc, och slangen skulle vara 12-16mm så ska ta 14mm och längd 64mm,
vet nån vart man kan köpa insug till SRX? hittar inga

Det lät underligt mått??? Menar du att du ska ha 600cc till varje cylinder?
Har du inte en srx 700? Då ska du ju inte ha större än 233cc bottle!! Max 250cc Bottle skulle jag ha på varje insug.

14mm slang bara?
20mm inv mått på slang och max 6cm från insug till boottle .. 64mm är väl ok om det är räknat från insugets tak till botten boostbottle.

Vet inte vad du räknat från för formel men jag rekomenderar Boost IIIs formel he he:bigsmile:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Ok.. Men du måste ha räknat på hela motorn eller bklivit något fel i programmet??. Om det vore bara en cylle på 700cc skulle det passa bra med 600-800cc flaska.

I detta fall om du nu kommer åka 3 st separata bottlar så får man bortse från att den har 3 cylindrar het enkelt. Bara räkna mot en cylle och då blir det 233 cc flaska till varje cylinder helt enkelt.

Kör man ovanligt stora förgasare och relativt låga varv kan man ha viss fördel av större flaska typ 250cc. Men ppå en SRX 700 har man obvanligt små förgasare och höga varv så där ska man nog inte överstiga 233cc flaskan.

På kompisarena tc 900a provade vi större flaska 400cc men den har 44mm förgasare. Det vart stenbra men vi ska faktist gå ner till 300cc per cylle i år för att kolla evnt fördelar/nackdelar.

Jag kommer åka 333cc flaskor på min trippel tc 1000
 

..::MACKE::..

Medlem
13 nov 2009
42
0
1
Sundsvall
Ok.. Men du måste ha räknat på hela motorn eller bklivit något fel i programmet??. Om det vore bara en cylle på 700cc skulle det passa bra med 600-800cc flaska.

I detta fall om du nu kommer åka 3 st separata bottlar så får man bortse från att den har 3 cylindrar het enkelt. Bara räkna mot en cylle och då blir det 233 cc flaska till varje cylinder helt enkelt.

Kör man ovanligt stora förgasare och relativt låga varv kan man ha viss fördel av större flaska typ 250cc. Men ppå en SRX 700 har man obvanligt små förgasare och höga varv så där ska man nog inte överstiga 233cc flaskan.

På kompisarena tc 900a provade vi större flaska 400cc men den har 44mm förgasare. Det vart stenbra men vi ska faktist gå ner till 300cc per cylle i år för att kolla evnt fördelar/nackdelar.

Jag kommer åka 333cc flaskor på min trippel tc 1000
okej, så jag ska ha varje på ca 233cc, men vad för längd och omkretts på slangen på slangen?

men finns det nått annat program att använda i ställer för Biomation?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
okej, så jag ska ha varje på ca 233cc, men vad för längd och omkretts på slangen på slangen?

men finns det nått annat program att använda i ställer för Biomation?

Ja 233cc ska vara lämpligast . Du ska inte följa några program dom strular bara tilldet i onödan. Alla bottlar som går att köpa bygger på utgångsläget cc på cylinder . Man utgår från cylindern man sätter flaskan på och det ska tydligen vara bra utgångsläge. Man kan om man orkar provköra större volymer senare, typ vanliga ölflaskor passar utmärkt om man har runt 20mm slang

Omkrets på slang .? Ja den ska ju andas så lätt som möjligt så det gäller att sätta in så stort rörfäste som går i gummit., Vi kör kopparrör 20 eller 22mm något? Du kan få platta till röret just där det går in i gummit för att få bättre platts . Slangen så kort som möjligt .
 

..::MACKE::..

Medlem
13 nov 2009
42
0
1
Sundsvall
Ja 233cc ska vara lämpligast . Du ska inte följa några program dom strular bara tilldet i onödan. Alla bottlar som går att köpa bygger på utgångsläget cc på cylinder . Man utgår från cylindern man sätter flaskan på och det ska tydligen vara bra utgångsläge. Man kan om man orkar provköra större volymer senare, typ vanliga ölflaskor passar utmärkt om man har runt 20mm slang

Omkrets på slang .? Ja den ska ju andas så lätt som möjligt så det gäller att sätta in så stort rörfäste som går i gummit., Vi kör kopparrör 20 eller 22mm något? Du kan få platta till röret just där det går in i gummit för att få bättre platts . Slangen så kort som möjligt .
okej tack:bigsmile: insuget är ganska kort men om jag gör anslutningen lite oval så går det

men vet ingen vart man kan köpa insug?