boondocker

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
har köpt en f1000..och vad jag har förstått så krävs extra bränsle på dessa när man trimmar.. frågan är enkel, hur monteras dessa, ställs in ?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
En Boondocker är alltid välkommen.
De monteras på valfritt ställe och kopplas över spridarna och en jordningspunkt, sen är det färdigt.
Inställningarna görs för varje varvtalsintervall (låt säga 0000, 2000, 4000, 5200, 6500, 7200, 7800, 8200, 8800) och de överlappar varandra linjärt (kommer tillbaks dit senare).

På varje varvtal kan man lägga ett LO, MID och HI-värde, där LO motsvarar något kring 1/3 gas, mid 2/3 och HI fullgas - ungefär. Utöver detta kan du trimma soppan mellan PTO/MAG-sida, alltså höger/vänster - om det går för snålt/fett på någon av burkarna så trimmar man alltså över från den ena till den andra sidan.

Överlappningen jag skrev om är ex:
Du lägger HI-värdet vid 7200 på +20 och +15 på 7800, då är det +17.5 på 7500 RPM. Så är det, typ.

Om jag inte minns tokigt så kan man dra ned soppan till -20 och lägg till soppa upp till +100.

Till din tusing fungerar inte Boondockern från de mindre modellerna, men om jag inte misstar mig så finns det bara två till Arctic - och det är en modell till tusingen och en till resterande Firecat och M/CF/F-serie.

Det är väl fem olika mappar man kan spara, även låsa för ändring. Alla ändringar man gör sparas, så det går som inte att recalla tillbaks tidigare inställning för den mappen.

I en meny kan man också se max RPM (kanske tom aktuellt RPM? Har bara haft två och de skiljde sig lite från varandra...) och lite max voltage output osv.

Finns lite olika typer, också. Jag får för mig att de flesta som säljs har NOS-stöd. (om detta går att särskilja genom färgen på gummiplojset på själva Boondockern - vitt resp. svart - är jag ovetande om) Men de finns de som är endast styrning av soppa. Kan hända att det är den modellen Sled-Parts säljer för $409.
Sen finns det ju den tredje som är för turbo. Vet inte om denna säljs löst, utom deras turbokit?

Till NOS-modellen finns det ett piggyback-batterigrejs som gör att man kan greja med Boondockern utan att maskinen är igång. Operativt används nog den kontakten till själva NOSen.

Det var kanske det mesta..?
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
varför ska man lägga in lo, mid ,hi ? kan man ändra mens man kör, alltså köra lo om man tar det lugnt och ändra direkt om det ska raceas på, sen när man ska ställa in önskade värden så är det bara att åka ut och testa sej fram? om man beställer från ev tikka borde väl dom ha rekommederade inställningar eller? många frågor igen..hur som helst tack för tidigare info.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
varför ska man lägga in lo, mid ,hi ? kan man ändra mens man kör, alltså köra lo om man tar det lugnt och ändra direkt om det ska raceas på, sen när man ska ställa in önskade värden så är det bara att åka ut och testa sej fram? om man beställer från ev tikka borde väl dom ha rekommederade inställningar eller? många frågor igen..hur som helst tack för tidigare info.
För att motorn får ju olika A/F-blandning på olika gaslägen, därav LO/MID/HI.
Jag tror inte man kan ändra när det stigit över ett visst varvtal, faktiskt.

Värdena ställer du lämpligtvis med hjälp (med betoning på "hjälp") av en EGT, ex. Digatron.
Håll 1/3 över en längre stund och läs stiften, ställ in Boondockern efter det (var då uppmärksam på vilket varvtal du låg på, så du gör inställningarna på rätt varvtal). Gör samma sak med 2/3 och 3/3.
Bättre hjälp har du dock av en A/F-meter från ex. Innovative eller KOSO. Det sägs dock att man ska ha en förvärmd givare på 2T.
Nu vet jag inte riktigt vart/om tusingen går snålt, men där ska man ju som vara extra försiktig...
D&D har ju nå tech page med massa numbers på. Ev. har de någon dyno sheet (eller BMP, om du kör på deras quiet perf. kit) så kan du se vart det är snålt med soppa, så du vet vart du ska iaktta försiktighet.

Tikka har säkert inställningarna som han själv tror fungerar. Jag personligen skulle inte lita på någon av hans siffror, på förekomna anledningar.
Gör dig själv en tjänst och handla INTE grejor av honom. Han är dyr och det är def. inte service/support du betalar extra för.




Glömde att skriva:
Olika leverantörer av BDn har ibland en egen programvara.
Boondocker har en egen med typ bara fem varvtal, BMP har kring sju och D&D har nog kanske tom åtta st.






När det gäller inställning av BDn tror jag nästan att vi kan invänta ev. svar från odysse, som förhoppningsvis har några knep att dela med sig utav. Jag kan bara själva mackapärens egenskaper, sen kör jag på känn. ;)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Är helt klart en användbar box. Har en på min turbomaskin och där har den vart ovärdelig.
Behöver inte stänga av skotern eller öppna huven för att ställa om bränslet.
Bara gå ner på varv och ställa om, sen testa.
Till turboversionen följer det även med en liten givare som känner av trycket.
Tyvärr finns det ingen verion som klarar av både turbo och NOS.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har BD box på båda min insprutade maskiner , (och kommer att köpa en 3:e på haydays med laddtrycksingång) , inkopplingen är otroligt enkel , bara att koppla in den mellan spridarkontakterna + en jord , man kan trimma lite utan xtra bränsle (speciellt om man har den feta uppdateringen som 07:eek:rna fick) , y-rör + modifierad luftburk tex , men nånting mer än det behövs mer bränsle , enklast och bäst ställer man in den i bromsbänk så man ser exakt hur mycket bränsle den får ....
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Behöver man en sådan till en F8 med reeds, y-rör och annat luftfilter tro? Tycker dom går rätt fett standard...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dom går faktist inte fett på toppen , får betydligt mindre soppa en en f7a där , men i i en dynotech journal jag precis läser skriver han att det borde inte bli några problem med burk och y-rör , reeds brukar inte ge ngt , std gav den 145,8 och med öppen burk 147,9 hp ...
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
har kört min c8 me bm pipa utan bd...har funkat bra....men har ja tappat flås pga...lite märkligt borde ju ha nypt isf.. eller har ja haft röta ?
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
knacksensorn griper in om den går för snålt/spikar och sänker effekten ....
härligt me folk som har pejl.. därför är detta forum så ***** bra...särskildt för typ som mej som är analfebet då det gäller slädar.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Boxen ska ju inte placeras för varmt.
Ja funderar på å montera min uppe på org. efi styrenhet tror ni det bli för hett där?
Vart har ni satt era?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
De borde funka eller så på luftburken , enligt min manual föreslår dom på tanken bakom expansionskärlet för M7/crossfire , jag har mina ovanför tanken på utsidan bredvid tändningslåset (så man snappt i farten kan byta till racemappen) :)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
OK
Ja någon mer mapp skulle man gjort beroende på körning.
Men antagligen hamnar den på luftburken någonstans.
Blir andra saker uppe vid styret å runt mätaren.
Tycker displayen skulle var belyst då skulle ja nog satt den vid mätaren.
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
blev en crossfire 800 istället för en f1000 som jag uppgav tidigare( om det nu har nån betydelse angående vissa frågor. har nu inhandlat ett bikeman bolt on kit, till detta finns uppgifter på deras hemma sida om vilka värden boondockern ska ställa in, men me tanke på bränsle kvaliten i usa så undrar jag om det är något att ta hänsyn till när man ställer in bd.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nä det tycker jag inte , vi har väll i överlag bättre soppa så den borde ju bara bli lite säkrare på bestyckningen om du tankar 98:a
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
nä det tycker jag inte , vi har väll i överlag bättre soppa så den borde ju bara bli lite säkrare på bestyckningen om du tankar 98:a
ok ! va så jag tänke, men funderar på om man kan understiga dom rek. värden från bikeman på grund av våran bättre kvalite på bränsle, eller är ja ute och cyklar igen ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nä du tänker helt rätt , skillnaden dock inte så stor , verkar vara mest ojämn kvalite som är ett problem i usa , men de kanske vi har här ochså ? har faktist inte läst så många oktan tester (inga) , ser att BMP har +10 +12 "på bolt on performer kit" de blir ca 5 % högre bränsleflöde , låter vettigt börja med , att bromsa den är ju det bästa ...
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
nä du tänker helt rätt , skillnaden dock inte så stor , verkar vara mest ojämn kvalite som är ett problem i usa , men de kanske vi har här ochså ? har faktist inte läst så många oktan tester (inga) , ser att BMP har +10 +12 "på bolt on performer kit" de blir ca 5 % högre bränsleflöde , låter vettigt börja med , att bromsa den är ju det bästa ...
ok! får nog bli så, dom kan man ju utgå från att det är optimalt.