Boondocker RE 850 vs Freeride 850

Filth

Ny medlem
1 mar 2022
4
0
1
37
Dalarna
Har spekulerat ett tag om vad för skoter jag ska köpa.
Körde en freeride 146" 2018 i helgen och bestämde mig där och då att sån ska jag ha. ev 154" dock.
Men jag tycker att boondocker RE 2019 är så förbannat fin och nu undrar jag vad för skillnad det är mellan
freeride 2018-2019 154" och boondocker RE 2018-2019 154".
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
I det stora hela är freeride mera för lössnö och RE är en mer allroundskoter.
Skaffade mig nyligen en RE3900 -19 och jäklar i min låda vilken fjädring för ledbombning! Men den gör absolut inte bort sig i skogen heller, flyter ändå på väldigt bra i snön.
Freeride har jag inte kört men det är ju egentligen en summit med värre dämpare så den blir mera åt lössnöhållet.
 

Filth

Ny medlem
1 mar 2022
4
0
1
37
Dalarna
Aha en bekant till mig hävdade att en boondocker RE är som en freeride och boondocker DS är som en summit.
så jag tänkte att det kanske inte är speciellt stor skillnad på dom förutom färg och pris.
Har din Boondocker samma dämpare som en -19 freeride tro?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Boondocker RE har ”värre” fjädring än Freeride. Kyb 40 i framvagn och 46 i boggi. Freeride har 36or fram och 40 i boggi om jag inte minns galet.

Men som pitabrödet sagt så är Freeride vassare i lössnö och boondocker vassare på led. Båda två är grymt bra allround maskiner oavsett. Jag hade valt 146” eller 3700 då. Det lilla man tappar i framkomlighet vinner man i busighet och framförallt är den rolig att köra hela säsongen.
 

Filth

Ny medlem
1 mar 2022
4
0
1
37
Dalarna
märker man så pass skillnad mellan 146 och 154?
iofs efter jag körde en freeride 146 så satte jag mig direkt efter på en 2015 freeride 154" och märkte enorm skildnad med tänker att det måste mest vara för motorn är lite slöare. freeridern reser sig för minsta lilla. sjukt kul
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
850'n är betydligt vassare och trevligare motor än 800 som sitter på den 2015 (om det inte var en 600 dvs?)
Men ja, 146" blir mycket mer lekskoter :)
 

Filth

Ny medlem
1 mar 2022
4
0
1
37
Dalarna
Freeride finns väll inte i 600 ;)

hm om det blir en 154 eller 146 visar sig väll beroende på vad man får tag på för vettigt exemplar först.
Lutar mer och mer mot BD re 2019 den svarta röda snygga jäveln
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jag är inte nog duktig eller modig för att kunna köra 146" i mycket snö och uppför med träd och grejer i vägen, då måste man kunna och våga ha fart och köra slalom mellan träden med skidorna högt i luften så jag hade nog aldrig valt något kortare än 154" för lössnökörning. 😁 Men är man duktig och har modet eller mest kör där det är lite öppnare terräng så är ju 146" mer lekfull helt klart. Med det sagt så är det inga problem att lyfta skidorna rejält med Freeride 850 154" heller, beroende på vad man kör för inställningar på boggie-fjädringen nästan jobbigt mycket res ibland.
 

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
6
Boondocker RE -18 har dämpare 40 HLCR och 46 HLCR Bak
Boondocker RE -19 och framåt ha det sparats lite på , 36 cr ( tror jag dom heter) och 46 HCLR bak (men iallafal enbart en (1st) dämpnings justering, inte skild hög o låg fart som på -18 HLCR40)

Har haft bägge modeller, annars ingen skillnad på -18 och -19 utom nåt litet fäste här o där...
Kör en hel del led själv, så saknade nog Fram 40.orna från -18 då jag började köra -19
Men boggien e ju nog viktigare med fjädringen än fronten, går ju att joxa lite i körstilen o ta lite mer på fjäderkraften , även om de e lite "fel" väg att gå... ;)
Dessa var bägge 3700 lång ( 146) och 38" bred, jag tror dom kallar -19 o framåt för -39" bred, och kan hända -19 var 1-2 cm bredare, men det lilla har ju ingen betydelse, inte vad jag märkte ( körde dom alltid på smalaste inställning, så då fick man nån cm till då man var o bökade i nå sluttningar....

skulle säga som tidigare här, att Freeride= Boondocker RE ,
Summit= Boondocker DS
dessa sist nämnda, har ju olika boggie konstruktion, men fram fjädring exakt lika o bak, samma dämpare o lika klena boggieskenor
Helt nya freeride och Boondocker RE har väl exakt samma dämpar setup.. ( den som RE -19 hade)

Kom ännu på det om att: "den reser sig lätt" på Boondockern gör ett snäpp på balata remmen verkligen stor skillnad, släpper du ut den max har du en verklig lekfull maskin, går att lyfta o slänga den hur som helst ( mitt favorit läge) vid ledkörning kanske du tappar lite, men liiit liite pumpgas i svängarna så du får skidorna att bita lite..så går den väldigt stabilt o snabbt även på leden..
drar du in boggien 2 snäpp känns den nästan tung framme, tajmingen på ojämn led måste anpassas lite för att inte va för sen i större gupp..( beror ju förstås mycket på föret oxå, om de e halt eller bra grepp) ;)
 
Last edited: