Boogielager....

celneck

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
S-vall & Plejaderna
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-03 kl 12:02 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hur länge skall ett boggiehjuls lager hålla ?


På min Polaris -00, var 5 av 13(koyo)lager dåliga efter 311 lugna mil.
Vad har Ni upplevt?
Har Ni varit tvungen att byta tidigare?

På SKF tyckte man att deras lager ska hålla 250 -300 mil utan större risk för haveri.
Är det acceptabel nivå på lager eller vad tycker Ni?

Ha det.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Nog bör dom ju hålla länge men då dom utsätts för så mycket vatten och liknande så slits det ju. Jag brukar plocka isär mina och rengöra och trycka dit nytt fett. då håller dom mycket längre.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Detta med lager är lite skumt, förra året så bytte jag alla lager i boggin och jag har kört ca 100 mil förra säsongen, och när jag skulle byta dämparna i år så var två av lagrena tvär slut och de övriga i toppskick.
Ojämn kvalité eller vad anars?
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
man kan bli lurad o tro att lagret är helt slut när man hör att de låter när man snurrar på dom men om man tar bort tätningen och tvättar rent och trycker i nytt fett (helst syntetiskt) så är dom som nya. Men om man ser att de är rostdamm i lagret har det troligt tagit skada och då är de ba å byta
 

snoopy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Jag har inte bytt ett enda lager på min maskin. Den har gått 1100mil. Det du!
De verkar fräscha fortfarande.
Tvättat och fettat om dem 3ggr sedan -98.
Vet inte ifall yamaha har bättre lager än andra, eller ifall jag bara haft tur.

Snoopy
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Hallå!

Lagrena har nästan obegränsad livslängd i en skoter. Det är under förutsättning att de har smörjning! Det är tätningarna som är "dåliga". De håller inte kvar fettet på grund av den tuffa miljö med vatten som fryser till is och öppnar gummitätningarna. Att man fettar in lagrena gör att de lever läääääänge!

PA

 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Jag lovar att tar du bort dom så är ett antal av dom slut...........Det är alldeles för fuktig miljö för att lagren ska hålla som det är tänkt.

Mvh: Bola.......
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-03 kl 12:00 PM (CET)]Det är INTE pga ojämn kvalité på själva lagren som de håller så olika.....

Om man tex tar 10 st. SKF lager 6205 RS2
och lyfter av gummitätningarna så ser man att i 75% av lagren så är det endast en tunn tunn olje film på kulorna.....
= SMÖRJBRIST !!

Vad drar vi för slutsatser av detta då ??

Joooo....

Det är INTE kvalitén å lagret som är problemet , UTAN bristen på smörjmedel !!!

När ni byter till nya lager:
Lyft upp gummitätningarna och FYLL lagret helt med ett BRA fett som tål Vatten Och Kyla !!!

På detta sätt kommer ni att se att era boggie hjul håller mycket mycket längre !!