Boogiejustering Sks700 -01

Barnesjake

Aktiv medlem
1 apr 2008
78
1
6
Norrland
Tjänare. Har en sådan men fick ej me nån manual. Den är rätt låg om ni förstår vad jag menar, tydligen justerad för att minska vikten på framskidorna. Min undran är om det går justera upp boogien utan att svetsa nya fästen o dylikt, så att den ska få bättre frigång för lössnökörning?
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Om de justerat boggien för att minska vikten på skidorna så tycker jag dom skulle ha släppt upp boggien mer än vanligt, för om du t.ex. drar ihop balataremmarna så blir boggien lägre och trycket ökar på skidorna.

Men det finns säkert någon här på forumet som har lite mer expertise om just din boggie!

Men om du vill ha stor skillnad på din höjd så är mitt tips att bygga dit lägre boggifästen
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Tjänare. Har en sådan men fick ej me nån manual. Den är rätt låg om ni förstår vad jag menar, tydligen justerad för att minska vikten på framskidorna. Min undran är om det går justera upp boogien utan att svetsa nya fästen o dylikt, så att den ska få bättre frigång för lössnökörning?
Jag antar att du har en xtra-10 boggie. Testa att släppa på den främre balataremmen och se om det blir någon skillnad.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
I vissa skotrar med xtra-10 boggien satt det gasdämpare från fox orginal. Men jag skulle tro att du har vanliga hydraldämpare. Dom fungerar bra ett tag men sen blir dom utslitna. Jag skulle satsa på ett par rejälare dämpare om jag vore du.