Boogiedämpare Ski Doo summit SP 2019

huggeny

Ny medlem
11 nov 2021
1
0
1
19
Piteå
Hej, jag väger 60kg, boogien är nästan i bottnen bara av att skotern står helt utan vikt och när jag sätter mig på skotern så bottnar boogien helt (har knappt 1cm kvar av dämpning). När jag lyfter upp bakändan av skotern och släpper så sjunker den ihop direkt. Har dämparen inställt på mjukaste inställningen men den borde väl ändå klara av skoterns egna vikt. Dem är inte renoveringsbara så är det något annat känt fel än dämparna eller är det bara att köpa nya dämpare? Skotern har förövrigt gått 300mil och aldrig hoppad med under mina 120 körda mil.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du menar fjädringen? Stötdämparen håller inte skotern upprest, det gör fjädringen.
Det finns rekommendationer på hur mycket tunneln ska sjunka ihop ifrån upplyft läge, till viloläge. Nu kan jag inte detta för Summit, men kanske 5-7cm (?)
Detta är naturligtvis bara fingervisning, för olika förare behöver ha olika hårt påställd fjädring.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Låter precis som en ”säckad” bakre dämpare. Kolla runt på lite skrotar eller blocket efter dämpare från summit x modeller så kan du med lite flyt komma undan billigt. Sen renoverar du dom innan du sätter i dom.