Bombardier värst på snön om dom vill?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Eller vad säger ni om Ski-Doo MXZ 1500 X?
Eller kanske Lynx Ranger Mountain 950?
Detta borde (om viljan finns) inte vara så svårt för dom att ordna...motorerna finns, och dom används i skotrar...dock inte våran favoritsort, utan i dom vattenburna syskonen.
I första hand 950-kubikaren borde väl, rätta mej om jag har fel, nästan bara vara att skruva på en variator å bulta ner i ett MXZ 800-chassie? Den är 2-cylindrig, har RAVE och Orbital-direktinsprutningsteknik samt levererar 130 hk.
Det låga effekt-uttaget är för att man måste ha vrid på sjön. Små, hästkraftsstinna motorer som ska varvas funkar inte där.
Dessa motorer kan ju heller inte väga omotiverat mycket eftersom dom sitter ju just i vattenskotrar. Vikten på den största modellen med 950-kubikaren är 320kg...då är den 3,3 m lång å bär 3 personer!
Men tänk er denna motor med "snöskoter-portning"... Den skulle helt enkelt bli GRYM! Släng dej i väggen du ZR900-fantast!


1500:an då? Jo det är en 3-cylindrig 4-taktare på 1494 cc å 155 hk. Den sitter i exakt samma skoter som 950:n jag prata om, men här väger ekipaget 36 kg mer, vilket jag tolkar som att det endast är motorns "fel". Inte illa med så liten vikt-skillnad! Varför använder dom inte denna motor istf den där V-Twinen dom har? Eller väntar dom bara lite för att sedan slå RX1:an med hull och hår på ren överaskning? Jo jag vet att effekten inte var så imponerande, men en sak är ju säker...DEN FINNS ATT HÄMTA!


Så nån som vet när dessa snöskotrar kommer?
Är det så att andra märken också har såna här monster-motorer?
Nån som har nån bra förklaring till varför man inte använder dom i snöskotrar (annat än att marknaden kanske inte är redo...)?

Uppgifterna är tagna ur Sea-Doo's 2002-års broschyr.

 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Hmmmm

Förstår jag dig rätt så menar du att en 36 kg viktskillnad inte är stor. Det kan ju kännas som dag och natt om en skoter väger 220 kg eller jämförelsevis 256 kg torr. Visst chassiena görs lättare och lättare för att kunna få en stor fyrtaktare att väga som en tvåtaktare. Men tänk då tvåtaktaren i samma chassi!

Dessa motorer tror jag garanterat kommer komma i snöskotrar inom de senaste åren. Speciellt med dom ökade skriverierna i tidningarna om snöskotrar och miljön. Tekniken finns ju och vad dom väntar på har jag ingen aning om....

Dock tror jag inte att 4 taktarna kommer att ta över om inte någon form av förbud mot 2 takt införs. 2 taktarna kommer att få direktinprutning inom kort och vad jag tror så kommer dom fortfarande vara populärast. Fast en tvåcylindrig kompressormatad 4 taktare på säg 6-700 kubik med direkinsprutning och låg vikt hade varit grymt kul!!

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det....

...är ju klart att 36 kg på en skoter spelar stor roll!
Men vad jag ville säga var att den där 1500-motorn måste vara ganska lätt jämfört med andra 4-taktare av samma storlek, för den väger ju "bara" 36 kg mer än en 550cc mindre 2-taktare!
Rätta mej gärna om jag har fel....

Jag riktigt längtar efter den där direktinsprutade 950cc-motorn!

 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Burr

Det är nog lite som datortillverkarna med sina processorer. Kunskap och teknik finns för att ta mycket större steg än 100-200 Mhz åt gången. Men marknadsmässigt tjänar dom mest pengar på att släppa eftersom då spel och annat som kräver det snabbaste får datoranvändarna att byta upp sig vartannat år eller så. Jag skulle tro att snöskotermarknaden fungerar på liknande sätt. För visst går det att bygga både 1100 cc tvåcylindriga och 1600 cc trecylindriga maskiner redan nu. Det visar galningarna i USA som alltid ska vara värst. Men vem kan egentligen hantera 300 hästkrafter som en stor eftermarknadstrippel kan erbjuda? och vem behöver effekten?. Jag vågar nog säga att ingen varken kan hantera eller nyttja effekten (om det inte är ett berg, utan knölar, tröd och dylikt samt utan risk att slå över). Ta t.ex. PSI´s trippel 1500 cc. Gasar man lite för mycket så smäller remmen av direkt.

Äsch vafan nu har jag snackat om massa annan goja... klart vi ska ha 1500 kubikare! gärna fyrtaktare och med turbo eller kompressor. Har man bara 300 hästar till sitt förfogande så tror jag inte man bryr sig nämnvärt om 36 kg eller så.
"There is no replacement for displacement!"
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Riktigt!

Du har helt sant i vad du säger....men en sak undrar jag ändå över....varför tar Bombardier inte å använder den där 4-taktarn i skotrarna istället??

Jo klart vi ska ha 1500cc!
"Nothing beat cubic inches!"
 

summit6701

Rookie sledder
1 jan 2000
14
0
0
Den kommer nog

Ski-doo har vid ett flertal tillfällen uttalat sig om att man tror mer på just direktinsprutade 2-taktare än 4-taktare, och man jobbar säkert till det sista för att få till det.
Jag får en känsla av att den 4-taktaren som finns i sortimentet bara är framtagen för att "lugna" ner folket så att man kan jobba vidare med tvåtaktaren.

Får man bara till det(minska uttsläppen samt bränsleåtgång) så är jag villig att välja 2-taktaren istället för 4-taktaren även i framtiden.

Men förr eller senare så kommer även Ski-doo att släppa en stor fyrtaktare, de gör rätt att släppa den i Touring/arbetsmaskiner där man föredrar högt vridmoment och dragförmåga.