Boka 2012 modell

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Jag vet att jag kan ringa en handlare och fråga men detta är ju ändå ett forum så...

Jag har bestämt att jag ska köpa en ny maskin detta år, alltså 2012 års modell. Hur fungerar det om jag bokar den när modellprogrammet släpps i april eller liknande. Betalar man allt när den levereras i höst eller hur fungerar det? Och den där värdechecken man oftast får, går den att använda på priset på skotern eller måste man köpa annat överprisat skräp som finns hos ÅF?

Tack så länge.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
du kan ju ta på avbetalning så slipper du punga ut med allt du äger direkt. :) angående värde checken så måste man väll använda den till tillbehör. annars äre ju ingen mening med att ha den.

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
du kan ju ta på avbetalning så slipper du punga ut med allt du äger direkt. :) angående värde checken så måste man väll använda den till tillbehör. annars äre ju ingen mening med att ha den.
Han frågade väl ändå inte hur man betalade? Utan snarare NÄR, vid bokning eller leverans.
Värdechecken är på tillbehör men pruta kan ändå gå, ring runt för bästa pris.

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Handlarn jag prata med (Polaris) sa att det var 20% i handpenning vid beställning och resten vid leverans.

Sen är det som dom andra säger, värdechecken är för tillbehör, kläder osv.

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
förstår om dom vill ha handpenning för en del bokar, skriver kontrakt och drar sig ur ändå.

jag har betalat vid leverans alla gånger men jag förstår om dom skulle vilja ha en handpenning.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
20% handpenning är väl enligt lag har jag för mig?
Men du behöver inte betala något i förskott, utan hanpenningen betalar du i samband med den slutliga affären vid leverans.
Har du en betald skoter så kan denna vara del eller hela handpenningen tex.

Jag kan ha fel och kommer med all säkerhet att få veta det isåfall :)

/Jonny.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
20% handpenning är väl enligt lag har jag för mig?
Men du behöver inte betala något i förskott, utan hanpenningen betalar du i samband med den slutliga affären vid leverans.
Har du en betald skoter så kan denna vara del eller hela handpenningen tex.

Jag kan ha fel och kommer med all säkerhet att få veta det isåfall :)

/Jonny.
Lagen reglerar knappast handpenning (det vill säga, pengar du betalar innan varan levererats).

Kreditgivare däremot belånar såklart inte skotrar (eller andra fordon) till 100% utan kontantinsats krävs om fordonet skall stå som säkerhet (detta kan möjligen vara reglerat i lag).

Vad gäller betalning av en ny skoter så bokade jag min i Maj 2010 och betalade inte en krona förrän leverans. Men det varierar säkert från handlare till handlare (och inte omöjligt att handlare behandlar olika köpare olika också).

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Vad gäller betalning av en ny skoter så bokade jag min i Maj 2010 och betalade inte en krona förrän leverans. Men det varierar säkert från handlare till handlare (och inte omöjligt att handlare behandlar olika köpare olika också).
Kan vara möjligt att jag missförstod min handlare, är säkert som du säger att allt betalas vid leverans.

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
förstår om dom vill ha handpenning för en del bokar, skriver kontrakt och drar sig ur ändå.

jag har betalat vid leverans alla gånger men jag förstår om dom skulle vilja ha en handpenning.
Har man skrivit kontrakt och drar sig ur så är de ju kontraktsbrott, då har ju ÅF rätt att få ut pengar, vet inte hur mycket, kanske varierar från fall till fall ?