Bogseringslina!

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag brukar dra med en vanlig elastisk bogserlina. Sen krokar jag bara i lyftbågarna på skidorna och trär i repet i draget och kör

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har för mig att jag läste lite om det där då det kom ut. Stod det inte att dom prövat runt med olika linor/styrkor för att få fram det optimala för snöskotrar. Och att dom absolut inte rekomenderade vanligt klätterrep då dessa inte vad gjort för ändamålet och helt kalt kunde göra mer skada än nytta?

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Om man är 2 stycken som är ute o åker med varsin skoter. Den ena har kört ner sig helt och inte kommer loss. De är i den situationen som jag behöver utrustning till. (lossdragning). Men man borde väll kunna dra loss med bogseringslinan. Eller är de helt två olika linor ?
Lösningen på ditt problem heter 144"+ ;)

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Har ni tänkt på följderna om t.ex bågen på en av skotrarna skulle lossna?
Repet + bågen skulle fjädra tillbaks med enorm kraft. Jag skulle då inte vilja få den lyftbågen i huvet iaf.

Har aldrig andvänt dessa grejer själv, var bara en idé.

//Ozzy

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Haha :), fast ja tänkte mer om det vore en hel aluminium båge som lossnade.
Iom att man kan slita upp en helt nerkörd skoter, finns det ju bevisligen en hel del kraft i snodden/linan när den är utsträckt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Haha :), fast ja tänkte mer om det vore en hel aluminium båge som lossnade.
Iom att man kan slita upp en helt nerkörd skoter, finns det ju bevisligen en hel del kraft i snodden/linan när den är utsträckt.
Har precis samma tanke, plast, aluminium, järn etc. känns nog ganska bra i planeten. :evil::mad2::evil:

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Har ett kit köpt från http://www.northstar.se/
Funkar otroligt bra, dragit loss alla möjliga ekipage, allt kommer upp..
Fäster alltid stropparna i skidbenen på den som ska bogseras och i dragkroken på min egen maskin.