Boggieskenorna tar i drivhjulen (non-slip).

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Som topic, bytte till non-slip drivhjul och nu tar boggieskenorna i drivhjulen, vad gör man åt det?
Har redan varit och tagit bort en del material från klossarna fram på skenorna men vet inte hur mycket mer man kan ta. Hur löser jag detta på ett snabbt och smidigt sett?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Kapp boggiskinner så de går klar drivhjul, monter aksel med små hjul (type whal bros) i front mellom skinner.
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Som jag förstått det ska det ju passa rakt av med nonslip hjul och är ju inte så sugen att montera såndär axel för 1300spänn. Nog fan ska det väll gå på något annat sett?
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Borde väl gå om du slipar ner topparna på drivhjulen några millimeter?
Beror väl på hur mycket det är som tar i.

(Vet att man måste slipa ner topparna på drivhjulen om man ska in med 9 kuggs non-slips på min maskin.)

Någon för gärna bekräfta om det blir bra om man slipar ner topparna:becky:
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Borde väl gå om du slipar ner topparna på drivhjulen några millimeter?
Beror väl på hur mycket det är som tar i.

(Vet att man måste slipa ner topparna på drivhjulen om man ska in med 9 kuggs non-slips på min maskin.)

Någon för gärna bekräfta om det blir bra om man slipar ner topparna:becky:
Jo jag har tänkt på det också, men tänkte om det finns någon bättre ide, annars kanske det slutar med att det inte är non-slip längre ;)
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
simpelt, kapa av skenorna 1-3cm längst fram.. tar 3min på varje sida, det går bra att göra på plats. Been there, done that :)
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
simpelt, kapa av skenorna 1-3cm längst fram.. tar 3min på varje sida, det går bra att göra på plats. Been there, done that :)
Men hur gör man med klossarna då? kör man utan eller går dom sätta tillbaka?
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Behöver snabba svar, måste få till det ikväll och ska fara och skruva om bara några timmar!
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
dom satt bara med en bult genom skenan, skruva bort, kapa, borra bara ett nytt hål på kolssarna.. går fort :)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Gav mig på detdära igår och idag efter dagens körning så hade den ena klossen tagit i drivhjulet och slagits sönder! Konstigt nog så var det bara på ena sidan!

Kan de ha med å göra att man körde enda sidan av boggin genom mattan och boggin har blivit sne ?

Mvh D.Fredriksson
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
dom satt bara med en bult genom skenan, skruva bort, kapa, borra bara ett nytt hål på kolssarna.. går fort :)
Tyvär såg det inte ut sådär för mig, kapade klossarna max men det tog endå i drivhjulen, och det går inte kapa skenorna som du säger och bara klicka tillbaka klossarna för det är utskuret i skenorna så det passar på klossarna. Kapar jag boggieskenorna så passar inte klossarna sen.