boggieproblem

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tjena, tog ut boggien idag för att byta fjädrar till ett par hårdare som följde med, då upptäcker jag att nedre axeln till främre dämparen inte sitter fast utan far fram och tillbaka när man dämpar(hur kan jag ha missat detta?!). Ena hålet är lite "uppruggat" men inte så farligt. Vad kan en sån axel kosta? Det är helt fel axel som sitter där nu, gamla ägaren måste ha gjort en fuling. Sen så märkte jag att dämparen fram var slut på, går denna att renovera? /Robert
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
har precis samma fel på min rave -01, fast jag var tvungen att lämna in båda skenorna på svettsning och desutom har hålet i själva dämparen där axeln går igenom blivit lite ovalt.

köpte iaf en ny axel från kalixmaskiner för 300kr.
ett tips är iaf att göra något åt hålen i skenorna innan de är försent, hålen måste vara exakt runda för annars börjar de glappa direkt.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Okej, har mycke jobb på en svetsverkstad nu så en kille där ska fixa de till veckan. Har fått ett pris på 400 kr för en service på dämparen, är detta ett bra pris?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Bussningen som sitter i dämparen blir dålig med tiden, lite halvtaskigt med smörj där.. Sen ska det sitta hylsor på var sin sida om dämparen som ser lite roliga ut, med hål som ska vara ner mot mattan så det inte tar i.

400 spänn är ungefär vad dämparservice kostar..
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jag har oxå samma fel när jag tog fram skotern i höst, främre nedre dämparaxeln är lös. Dock tror jag axeln har klarat sig från att bli oval, därimot kanske hålen i boggien måste fixas. Tror jag ska borra upp en aning å svarva å slå dit en bussning i nåt hårdare material, de blir nog bra.

400spänn lät billigt!
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
vad ska jag göra åt min främre dämpare?!
hålet i dämparen där axeln går igenom är ovalt pga att den lilla metalbussningen försvunnit, är de någon som har ett bra tips på hur jag ska åtgärda de? svetsa i dämparen, borra ur hålet å svarva en större bussning?
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
vad ska jag göra åt min främre dämpare?!
hålet i dämparen där axeln går igenom är ovalt pga att den lilla metalbussningen försvunnit, är de någon som har ett bra tips på hur jag ska åtgärda de? svetsa i dämparen, borra ur hålet å svarva en större bussning?

Går bra att tigga igen de ovala om de är gjort i alu och sedan borra/svarva upp.

Tror inte att "fästhålen" är gjorda i alu på dessa dämpare, vet inte om materialet går att svetsa. Annars bör din teori funka.
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Går bra att tigga igen de ovala om de är gjort i alu och sedan borra/svarva upp.

Tror inte att "fästhålen" är gjorda i alu på dessa dämpare, vet inte om materialet går att svetsa. Annars bör din teori funka.
Jo jag tror de är alu, men ska man svetsa den så blir de ganska mycke att lägga igen eftersom de är ett hål som är ca. 3cm i diameter och 3 cm djupt, finns mycke gods kvar för att borra ur och sen svarva en egen bussning i alu som den mindre orginalbussningen får plats i.

hoppas att de funkar iaf för går hålet sönder så åker dämparn ner i matta å de tar tvärstopp å så var min nya matta förstörd:p
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jo jag tror de är alu, men ska man svetsa den så blir de ganska mycke att lägga igen eftersom de är ett hål som är ca. 3cm i diameter och 3 cm djupt, finns mycke gods kvar för att borra ur och sen svarva en egen bussning i alu som den mindre orginalbussningen får plats i.

hoppas att de funkar iaf för går hålet sönder så åker dämparn ner i matta å de tar tvärstopp å så var min nya matta förstörd:p
Du behöver inte svetsa igen hela hålet, bara de som nötts ut, alltså bara där de blivit ovalt. Sen svarvar/fräser/borrar du bara upp de till den storlek de ska va original.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Den där bussningen måste ju gå att pressa ur och sätta i en ny. Den var inte i aluminium iaf. Har samma problem på min dämpare.
Priset på 300 kr för axeln som en skrev tidigare, stämmer de priset? Följer hylsorna som ska centrara dämparen också med? Hur kan de komma sig att flera stycken har problem med detta? Fabrikationsfel?
 
Last edited:

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Har läst runt lite nu och sett att enduro -03 hade problem med kolvarna, kan ett komptest avgöra om kolvarna är bytta eller om dom måste bytas?
Skotern har gått ca 400 mil
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Bussningen som sitter i främre dämparen syns knappt, den är väldigt tunn. Kolla noga innan ni gör större ingrepp, för den försvinner knappast bara sådär när den är fastlåst mellan hylsorna heller. Den är i brons eller liknande har jag för mig, mässing kanske. Kan vara så bra att dom har bytt ut materialet om du köper en ny nu så den håller bättre.
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Nä priset för alla delarna hamnade rund 500kr eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg men blev iaf förvånad över att de var så billigt med orginal delar:)

Ja min bussning är då borta och hylsorna som ska sitta på axeln är också de.

köpte min förra vintern och han som hade den tidigare hade stoppat slangklammer på varsin sida om dämpare för att hålla den centrerad, så jag tänkte att de var lugnt och kunde fixa de nu istället.

Slangklammrerna fungerade alldeles utmärkt ända felet var att de inte fanns någon bussning i dämparen, menmen vad gör man?
Svårt att se när de är ihopmonterat, men jag trodde att alla vettiga människor förstod att man måste ha en bussning om inte ett hål är exakt för axeln på en sån rörlig del som en dämpare
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tjena, idag har jag fått 2 bussningar svarvade och materialet som användes var lager brons. Det var skit bra, inge glapp alls nu. Han svarvade till ett don som användes för att pressa ut den, tog bara ett skruvstäd till hjälp. Imorgon ska boggieskenorna svetsas och länkarmen fram riktas och sen ska 2 hylsor till axeln svarvas till med. Så det verkar ordna sig med allt