Boggieproblem xm

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tjena. Har nån nåt tips om vad man gör åt min boggie som är som ihopsäckad. Ställer jag mig på och sen hoppar av så reser den sig knappt nåt. Dämparen ska ju inte hålla upp den utan spiralfjädrarna. Och dom är på läge 5.
[video]https://youtu.be/1T84WaWgERQ[/video]

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Felet är att den står på en pall längst bak under mattan.
Ställ ner den med både matta OCH skidor direkt mot golvet så ska du se att den funkar.

När den är uppallad på det där viset är det bara bakre dämparen och fjädern som belastas, den själv orkar inte lyfta skotern, utan behöver hjälp av främre boggidämparen som i detta läge är helt utfjädrad redan...

Det är alltså inget fel alls...

Det var tur du hade en film, annars har vi kunnat klura på detta en stund, men nu blev det glasklart.

Edit.
Det dyker upp några såna här frågor lite då och då, ofta på försäsongen när folk torrbryter i garaget, innan dom ens hunnit testa sina maskiner.
Om då står uppallade under matta/skidor så fungerar inte fjädringen som tänkt och då tror man att det är fel på sin nya skoter.
Ställ ner dom på golvet och testa innan ni börjar fundera om något är fel!

Last edited:

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Fast den är i princip lika kass på plan mark. Ska ställa ner den ikväll och se. Ev en ny film då..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Felet är att den står på en pall längst bak under mattan.Ställ ner dom på golvet och testa innan ni börjar fundera om något är fel!
Var en stötdämparkille i staterna som kläckte ur sej "Shop dollies keep shock rebuilders in business" =)

ika: Är det så att du är någorlunda fullväxt? Börjar man närma sej 100 pannor i full mundering så ska man definitivt fundera på fjäderbyte. Begrundar man även de 30 kg packning och sursnö man bär omkring på tunneln vissa årstider så är det knappt fjädrarna räcker till en 70kg tunnis....

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja nog viktar man säkert in på 90kg med full mundering men packning på skotern är för gubbar. 50Cl dricka och en snickers brukar följa med.
Om man byter fjädrar är det då original eller finns det nåt bättre? Skotern har gått drygt 200 mil.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag väger typ 105kg och har aldrig upplevt det problemet med att jag skulle behöva hårdare fjädrar. Brukar ställa in så jag har 5-7 cm "sag" ungefär på bakbågen när jag står på. Har dock FOX i boggien.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Har hänt samma för mig på båda mina xm jag ägt hittils och jag väger 80kg.

Båda fallen har bakre boggidämparen säckat ihop pga att gasen läkt förbi skiljekolven och blandat sig med oljan. Det är också onödigt tunn olja i dämparna. Måste vara nå 2.5w olja då det bokstavligt talat är som vatten man häller ur dämparna.

När jag repat dämparna har jag kört med en tjockare 10w olja och kört i lite hårdare gastryck än vad som ska vara egentligen. Dämparna har då fungerat klockrent för min körning.

Fjädrar behövs inte bytas och kommer inte lösa ditt problem.

T3an jag har nu säckade dessutom ihop redan efter 30mil. Fick en ny dämpare på garantin, hände samma sak efter lika många mil. Repade alla därefter och den är fortfarande bra nu.

Last edited:

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Tydligen så är dämparna fyllt alldeles för lite från början. För lite tryck eller vad det är.
Så man borde väl lämna in och få det fixat.
Har jag hört :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min boggie har skramlat runt på samma dämpare i 400+ mil. Inga bekymmer egentligen. Originalfjädrar utan att vara för mjuk.

Framdämparna däremot är helt klabbslut så jag ska renovera alla 4:a innan säsongen börjar.

jag väger 110+ men hatar led så kör nästan bara utanför led.