Boggiejusteringar Polaris XC 600 -97

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Hej!

Jag har lite funderingar kring boggien på min Polaris, Xc 600 -97.

Det sitter ju en xtra 10 boggie i den.. Ägaren innan mig montrade dit extra hårda boggiefjädrar, då han vägde över 100 kg. När nu jag som bara väger ca 65 kg kör skotern är den som stum i boggien.

Skotern fjädrar ca 5 cm se ntar det stopp, och det verkar vara tills klackarna tar emot. Jag har tänkt att byta fjädrarna till de mjuka orginal igen, men vad kommer det göra för skillnad? Det sitter ju nämligen klackar som tar emot både då skotern fjädrar ner och när den fjädrar upp, det känns ju som det kommer ta stopp där även fast jag byter dämpare, då det tar stopp där idag.

xtra-10..jpg

Vad finns det för andra justeringar som kan göra dämpningen mjukare?

Sen en annan fråga också. Det är för högt skidtryck på den, hur kan man justera det?

/Anton.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
på domdär klackarna ställer du hur mycket skotern ska kunna resa, den bakre av dom iaf. Har inget eller väldigt lite att göra med hur mycket den ska fjädra. Därimot har du några klackar som man bara skymtar till höger bakom det översta boggiehjulet på bilden, fjädern ligger an mot denna klack och du kan vrida klacken för att ändra fjäderspänning.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
okej, så med de klackarna som är inringade på bilden ska man kunna justera skidtrycket med då eller? Kollade på de klackarna du pratade om nu, hur menar du att man ska justera dom?
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
skidtrycket justerar du på remmarna som sitter längst fram i boggien genom att göra dom lite slappare, sitter olika hål i dom för olika inställning. som du ser så är det ingjutet i plasten en 6-kantsform, ta bara en tändstiftsnyckel och sätt den där sen vrid om. iom att klacken är olika hög på varje sida så kommer fjädern att spännas olika.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
remmarna längst fram verkar man ju justera med en lång bult, den är i nuläget redan släppt så mycket som det går. eller har jag fel?

okej, då ska jag testa det : )
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
jo du har nog rätt. mest troligt kommer du få mindre skidtryck när du får dit några snällare fjädrar bak endå :)