Boggieinställning IQ "Mer res"

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Kan man göra nåt för att få bättre res helt enkelt?
Min främre sving är i de bakre hålet i skenan, går att flytta fram den ca 3-4cm men är de till nån nytta? Känns som att man får värre attackvinkel då? Har ca 5-10cm "sagg" oxå.

De man sett är att vissa IQ's reser som fan men min gör inte de värst mkt å den är långt ifrån standard i motor å variatorer så börjar undra.

Någon som vet?
 

Attachments

Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Vet inte vad du har provat men har du provat släppa på balataremmen?
Sen kan du flytta bak stoppklackarna på bakre svingen.
 

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Jodå allt de är gjort, flyttade främre svingen igår å boggien kom ner lite i framkant så blir nog bättre. Men största anledningen är nog min matta som är slut, den är dubbad så på gräs tex så går de då å åka uppåt :)
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
En fråga, har aldrig riktigt förstått vad som menas med att kapa styrspindlarna, en snällare förklaring?
 

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Tänkte precis samma sak eller mera hur man går tillväga? Svarva ner eller "sektionera" eller hur fanken bär man sej åt?
 

chefen11

Ny medlem
28 okt 2010
4
0
1
Jag har åxå samma problem som du. jag har dock inte kapat styrspindlarna något.. har bara flyttat några infästningar, men inte upplevt någon större förändring. Hur har ni andra med era iq:s? någon som orkar kila ut i garaget och kolla era inställningar?
 

Attachments

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Flyttar man armen så måste man även byta hål i den (Fråmre hål i boggie skenan=främre hål i armen)
Min boggie är i främre hålet som på sista bilden, men stötdämparen sitter i mittenläget där ! Balataremmarna är i det lösare läget, och bakre saxen är i hålet längst bak som på denna bild. Men mina stoppklossar är i det övre hålet. Den drar ganska enkelt res så jag står rakt upp, 600rr med orginal 38 ripsaw matta. Men man kör ju inte precis 200m res snarare runt 50 meter, det hjälper även att väga 100+kg :)