Boggieförlängning

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Halloj!

Jag har tänkt förlänga boggien på min -97:a ZRT800 och undrar om någon gjort något liknande på vilken maskin som helst.... Vad jag undrar är om man kan bulta på en förlängning på den befintliga boggien, eller om jag ska leta efter nya boggieskenor från t.ex. en Powder extreme?

Vad blir enklas? vad blir billigast? håller det?

Mvh
Hans
 

Jonte

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Har gjort både och

På en gammal Polaris har jag bultat förlängningar på originalskenorna, allt är överdrivet kraftigt gjort och det håller än. Bild på www.informatik.umu.se/~svps9933
Sen har jag oxå satt powderskenor på en ZR600 -98 och det var riktigt enkelt. Passade "nästan" utan ändringar. Bild på den finns under "Bildtävlingen Januari" på skoterleden.net.
Stabilast och mest pålitligt blir det med powderskenor, billigast blir det med egna förlängningar. /Jonas
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
.

Var fick du tag i förlängningen? gjorde du den själv? Var hittade du Powderskenorna? Jag har hört på alla skrotar och så, men ingen har skenor....

Mvh
Hans
 

Jonte

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Skenorna...

..från Powdern köptes nya på Yngvessons i Storuman. Dyrt men enkelt och stadigt. Den andra förlängningen gjorde jag själv av två 8mm aluskenor. Fräste avlånga hål för bakaxeln, fäste mattsträckarna och fick göra lite nya distanser på bakaxeln så den gick att dra fast. Sen bultade jag förlängningarna på originalskenorna, limmade dessutom. Monterade även en extra axel som förstärkning där bakaxeln sitter "original". Nu bättre bilder på www.informatik.umu.se/~svps9933, kolla även www.hartmaninc.com och www.mountainperformance.com
/JL