boggiedämpare RR?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Verkar vara något mysko med boggiedämparen i min RR -09.
Ställer man sig på skotern så åker den ner 1 dm kasnke, sen stannar den kvar där så man får ta tag i bågen och dra upp den igen! Oerhört drygt!

Varför blir det så, är det något att den stått sen i våras så oljan/gasen i dämparna beter sig så här?? :cool:

//Ronny
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det är fjädrarna som ska lyfta upp boggin.inte dämparna... sån är inte min 440i..dock lite hårdare fjäder i 440in.. vad står din fjäder på? ställ den på hårdaste så kommer den nog hoppa upp.. sen.funka dämparna när du hoppar på skotern..alltså de ska inte sjunka ihop som en cykelpump så äre ju inge:)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Finns flera långa trådar med inställningsdiskussioner för dessa boggis här på forumet, kolla lite i dom, där diskuteras detta fenomen.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
det är fjädrarna som ska lyfta upp boggin.inte dämparna... sån är inte min 440i..dock lite hårdare fjäder i 440in.. vad står din fjäder på? ställ den på hårdaste så kommer den nog hoppa upp.. sen.funka dämparna när du hoppar på skotern..alltså de ska inte sjunka ihop som en cykelpump så äre ju inge:)

Ja jag har nyss köpt skotern så jag vet inte riktigt hur man ställer fjädrarna till hårdare! Men det är väl konstigt att det ska vara så på en skoter som gått 10-15 mil? Eller är dom alltså så i orginal utförande?
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Ja jag har nyss köpt skotern så jag vet inte riktigt hur man ställer fjädrarna till hårdare! Men det är väl konstigt att det ska vara så på en skoter som gått 10-15 mil? Eller är dom alltså så i orginal utförande?
Precis lika dan är min Pro x2 -04 ! väldigt störande att den inte går upp av sig själv . har fjädern på högsta.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
kan gå ut o känna på min IQ, tror inte den är svampig första 10 centimetrarna men kan kolla o skriva hur det var. Men ett litet glapp brukar de ju vara, är ju för att man inte ska slita ut dämparen vid hopp osv när boggien rycks neråt.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja precis, men tycker det känns onödigt stort "glapp". Sen att den hänger sig kvar i det läget är så störigt!
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Ni kan kolla hur den står, prova lägga mellan en tjock planka under främre dämparen. (just innan mattan lämnar marken).
Då ska glappet antingen försvinna eller bli större jag har glömt vilket.
Men det ska vara så i alla fall
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ok. Dödgången beror på att det enda som händer första centimetrarna är att saxen i baksvingen rör sej bakåt till kopplingsklossarna. Under tiden detta sker får man knappt något slag på bakdämpare och bakfjädrar alls, det är inget fel och det ska vara sådär. Lej in en storstark polare och ha honom till att lyfta i bågen bak till fjädringen går i topp och sedan sakta släppa ner den till viloläge några gånger samtidigt som du lägger dej på marken bredvid och kollar så ska du nog se vad jag menar.

Vill man minska denna dödgång och få boggin hårdare från början kan man bl.a flytta saxens nedre fäste, långbulten där baksvingen sitter i skenorna, bakåt. RR och ProX boggina har flera olika hål förborrade i skenorna för detta. Leta rätt på Boggijusteringstråden jag tipsade om tidigare, tror den hette boggiinställning ProX eller nåt liknande, där finns bilder på detta om jag nu inte lyckades förklara nog bra.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej!
Ja jag vet vad du menar med saxen där! Nu är den i främre hålet. Men vad får maskinen i övrigt för beteende om jag flyttar bak den?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Den blir lite mera okopplad då saxen slår mindre bakåt och alltså inte når klossarna lika fort, detta kan åtgärdas med att flytta/vrida kopplingsklossarna om man vill. Jag personligen gillar det okopplade betendet, maskinen går mjukare även om fjädringen är hårdare då inte boggin helt plötsligt med en smäll går ifrän att endast använda framdelen till att använda hela boggin som när den är kopplad, övergången blir lixom lite mjukare.

Prox och särskillt RR boggina har en jävulsk massa justeringmöjligheter, och då pratar jag inte bara om fjädrar och kompressionsklickande som också går att laborera med. Gäller bara att man sätter sig in i saken, man kan få dom att bete sig alltifrån överjävulskt kopplat till snudd på "Lynx-okopplat".
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
får man inte mer så att den trycker ner främre delen av boggin om man flyttar bak den? har som för mig at skotern vill resa nå djääävulskt om man tar bort klossarna=) dem var borttagna på min snopro 440 då den hade skidtryck nå djäävulskt..
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
Okej!
Ja jag vet vad du menar med saxen där! Nu är den i främre hålet. Men vad får maskinen i övrigt för beteende om jag flyttar bak den?
är du säker på att den sitter i främre hålet`? på alla -09 jag har kollat på så sitter den i bakersta hålet orginal, och i mittersta hålet på -08:an.
på min iq 440 så satt den i mittersta hålet orginal, när jag renovera dämparna i vintras så flytta jag till det bakersta hålet, efter det har jag kanske 1 cm dögång mot 15cm förr kanske. Kan även tillägga att min iq vart mera kopplad när jag flytta bak saxen.
har 3-4 kompisar som har -09 iq rr alla har den där dögången som du har. sån hade även jag innan jag renovera dämparna. men på deras så sitter saxen redan i bakersta hålet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Saxen ska röra sej mindre fram och tillbaks när den sitter i bakersta hålet och alltså ska den koppla lösare. Blir den mer/hårdare kopplad beror det ju på att saxen hamnade nära klossarna efter flytt, bara att flytta klossarna om man inte gillar resultatet.
Jag har aldrig mekat/mixtrat med nån R/RR-boggi, bara med ProXR, men dessa boggis är snarlika och reagerar på liknande sätt på justeringar.

Något annat man ska tänka på när man mixtrar är ju hur maskinen står, en polaris som står på ojämnt underlag kan för ögonblicket verka ha jättelång dödgång men om man ställer ner den på ett plant underlag så försvinner mycket av den. Var en amerikansk mekare som yttrade följande "Shop dollies keeps shock rebuilders in business"...... med detta menade han att många har rullbrädor under skotern i garaget för att lätt kunna flytta maskinen och tycker att fjädringen känns konstig p.g.a att maskinen står konstigt på dessa och skickar dämparna på renovering utan anledning =)
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! Nej jag vet inte om han som hade den innan mig har ändrat till det främre hålet då! För det sitter i det främre! Ska testa ställa den på det bakre hålet och se hur den för sig då!

Maskinen står inne i garaget med betongplatta som golv så det är rakt o fint där den står=)
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
Saxen ska röra sej mindre fram och tillbaks när den sitter i bakersta hålet och alltså ska den koppla lösare. Blir den mer/hårdare kopplad beror det ju på att saxen hamnade nära klossarna efter flytt, bara att flytta klossarna om man inte gillar resultatet.
Jag har aldrig mekat/mixtrat med nån R/RR-boggi, bara med ProXR, men dessa boggis är snarlika och reagerar på liknande sätt på justeringar.
jag hade klossarna i bakersta läget både före och efter efter jag flyttat saxen och den vart helt klart mer kopplad i bakersta läget. (kanske funkar annolunda på iq:n när man står annolunda osv?)
Testade även att köra utan klossarna 1 dag och då vart den den ju så klart mer okopplad.
Tycker iaf att det dämpningen funkar bättre med saxen i bakersta hålen så där blir den nog kvar. blir att korta spindlarna istället.
 

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
jag måste bara fråga om man har sin skoter kopplad så mycket det går håller den nere skidorna då eller reser den lätt då. mvh Andreas
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Hårt kopplad så håller den ner skidorna men får sämre fäste för mattan.

Då är nog geometrin något annorlunda mellan ProX och R/RR. Går ju borra nya hål för klossarna om man vill.