Boggiedämpare bak

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Jag tror dämparna på våran boggie behöver ses över! Det sitter 2 st bak och en fram till! bakdämparna är ställt på hårdast men den sjunker ihop! Är det bakdämparna som behövs se över?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Dämparen har inget att göra med om skotern sjunker ihop eller inte, dämparens änd uppgift är att sänka farten på fjädringsrörelsen, det är fjädern som bär upp vikten.

Så om fjädringen slår igenom när du kör i gupp kan det vara dämparen som falerar, om den sjuker ihop när du sätter dig på skotern då den står stilla är det fjäderns förspänning som behöver ökas.
 

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
DIRAVI skrev:
Dämparen har inget att göra med om skotern sjunker ihop eller inte, dämparens änd uppgift är att sänka farten på fjädringsrörelsen, det är fjädern som bär upp vikten.

Så om fjädringen slår igenom när du kör i gupp kan det vara dämparen som falerar, om den sjuker ihop när du sätter dig på skotern då den står stilla är det fjäderns förspänning som behöver ökas.
Fick tag på en kille som kunde renovera upp dom! blir jag hjälp med att göra det? Den sjunker inte ihop! jag tar tag i den och lyfter upp den! Den stannar så. men om jag trycker där bak så far den ner och blir kvar där! Borde ju vara ett tecken på att det är dags..
 
8 jan 2006
0
0
0
Vännäs
Så är det på min skoter också, men då skruvade ja upp hårdheten på fjädern, då vart det mycke bättre! Så det kanske är dina fjädrar som behöver bytas?
 

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Jasså! då kanske det är fjädern som måste bytas i stället för att renovera dämparna.
 
Last edited:

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om inte dämparna är genomgångna på ett par år så är det definitivt på tiden sen kan det nog vara dags även för fjäderbyte
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Gixxer skrev:


Fick tag på en kille som kunde renovera upp dom! blir jag hjälp med att göra det? Den sjunker inte ihop! jag tar tag i den och lyfter upp den! Den stannar så. men om jag trycker där bak så far den ner och blir kvar där! Borde ju vara ett tecken på att det är dags..

Jag säger det igen, dämparen hjälper inte till att lyfta upp den när du komprimerat den, det är det fjädern som gör.


Dämparens enda uppgift är att minska hastigheten på fjädringsrörelsen.......
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Till viss del så hjälper faktiskt en dämpare att lyfta skotern.
En komprimerad dämpare stannar inte i bottnat läge utan jäser tillbaks till ursprungsläget.
Ni kan ju testa att trycka ihop en fräsch dämpare så får ni se vad som händer när man släpper!

En fräsch dämpare hjälper även till med sin kompression att hålla emot chassietyngden.
Har fjädrarna mattats ner på skotern så är även dämparna i allra högsta grad slut.


Du påstår att du har 2 dämpare bak i boggien, vilket betyder att du har en förlängd formula 3:a eller??
Och där är ju fjädrar och dämpare i ett.

Mitt råd är, renovera dämparna för det är dom som står för komforten. Och när du ändå har dom lös. Be någon fackman bedöma skicket på fjädrarna
 

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
fusionären skrev:
Till viss del så hjälper faktiskt en dämpare att lyfta skotern.
En komprimerad dämpare stannar inte i bottnat läge utan jäser tillbaks till ursprungsläget.
Ni kan ju testa att trycka ihop en fräsch dämpare så får ni se vad som händer när man släpper!

En fräsch dämpare hjälper även till med sin kompression att hålla emot chassietyngden.
Har fjädrarna mattats ner på skotern så är även dämparna i allra högsta grad slut.


Du påstår att du har 2 dämpare bak i boggien, vilket betyder att du har en förlängd formula 3:a eller??
Och där är ju fjädrar och dämpare i ett.

Mitt råd är, renovera dämparna för det är dom som står för komforten. Och när du ändå har dom lös. Be någon fackman bedöma skicket på fjädrarna
Nopp!! Har icke en förlängd! Jepp det är fjädrar och dämpare i ett. Års 96 hade denna boggien! -97 fick en bättre!
Har tagit lös dom och ska kolla upp dom! skiter i fram dämparen, verkar vara fräsch!
Tack för all hjälp!
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
fusionären skrev:
Till viss del så hjälper faktiskt en dämpare att lyfta skotern.
En komprimerad dämpare stannar inte i bottnat läge utan jäser tillbaks till ursprungsläget.
Ni kan ju testa att trycka ihop en fräsch dämpare så får ni se vad som händer när man släpper!

En fräsch dämpare hjälper även till med sin kompression att hålla emot chassietyngden.
Har fjädrarna mattats ner på skotern så är även dämparna i allra högsta grad slut.


Du påstår att du har 2 dämpare bak i boggien, vilket betyder att du har en förlängd formula 3:a eller??
Och där är ju fjädrar och dämpare i ett.

Mitt råd är, renovera dämparna för det är dom som står för komforten. Och när du ändå har dom lös. Be någon fackman bedöma skicket på fjädrarna

Det lilla en dämpare har i fjädring är helt marginellt, det beror på skilnad i volym mellan rummen, så blir på grund av kolvstången, och den fjäderkraften lyfter kanse ett halvkilo, så det är i sammanhanget marginellt.



Skicket på fjädrarna får man fram genom att mäta dem, pratar vi om spiralfjädrar är det enkelt. styvheten i fjädern förendras inte, däremot så komprimeras den, och blir därmed kortare.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
DIRAVI skrev:
Det lilla en dämpare har i fjädring är helt marginellt, det beror på skilnad i volym mellan rummen, så blir på grund av kolvstången, och den fjäderkraften lyfter kanse ett halvkilo, så det är i sammanhanget marginellt.



Skicket på fjädrarna får man fram genom att mäta dem, pratar vi om spiralfjädrar är det enkelt. styvheten i fjädern förendras inte, däremot så komprimeras den, och blir därmed kortare.



Syftet var att påpeka att det inte enbart är dåliga fjädrar som bidrar till att chassit sjunker ihop.
Det krävs mycket kraft för att trycka ihop en fräsch dämpare.
Och är fjädrarna dåliga så är med största sannolikhet också dämparna dåliga.
Så tillvida man inte har engans eller öhlinare.

Jag servar mina dämpare varje säsong. Definitivt om dom endast orkar med att trycka ett halvt kilo!!