Boggiebyte på viper?

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Hallå, har kommit fram till det att proaction boggien kanske ska bytas ut och har kikat lite på nytroboggien, är den mycket bättre än PA? eller är det inte så mycket skillnad?

har sett att en del sätter dit polaris typ pro-x, edge och liknande, har aldrig kört en sån så någon som har input om det? har även sett någon med rcg och pps, hur är dom?

har problem med gupp i allmänt den vill hemskt gärna bottna, så vill ha en boggie som gör att mina diskar och knän inte behöver göra dess jobb.
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
en rcg boggie tror jag hade blivit fruktansvärt kul på en viper. Min Enduro 600 går väldigt fint på leden, sväljer nästan alla gupp bara att gasa. Utanför leden bjuder den upp till mycket lek, fina rullekörningar och tar sig väldigt bra :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Bottnar verkligen boggien? Det är inte så att du har justerat fjädringen för hårt? Är mycket lättare att göra det på dom där snarare än att få den till att bottna. Speciellt om du ha en 02as viper. Jag klagade som fan på min sen ställde jag in den för kärringen och då blev skoter 10 gånger bättre... orginal inställningen är alldeles för hård om du inte är på crossbanan dvs. Pps är fin, monoshocken bekvämare, rcg boggien duger polaris är också bra.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
jag har ställt den för att lyfta skidorna nu, vet att den inte är gjord för det men tycker den styr bra och lyfter oftast som jag vill.

jo jag är säker på att den bottnar, är en stor kille så har svårt att tro att en orginal shimsad, så okopplat som det går skulle vara för hård.
plus att den sjunker ner till hälften när jag kliver på...

någon som sitter på vetskapen om det finns "fat boy" fjädrar? och vart? det är öhlinare från en xtc som jag har. så 36or utan piggyback

får ta mig i kragen och lägga ner lite tid i att justera den, är ju faktiskt jag som lagt upp filmen ;)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du ställer bakre dämparen i det hårda läget, spänner främre dämparen (och bakre litegrann också) samtidigt som du släpper lite på ballatajusteringen borde du få mer viktfördelning OCH mindre genomslag. Genom att flytta bakdämparen till nedersta läget får du betydligt hårdare dämpningskaraktäristik - min egen skoter blev en helt annan maskin när jag justerade efter mig själv.

Man kan också sätta fjädern från en Venture eller rentav Viking om det är så att man väger riktigt mycket. De är ju gjorda för högre passagerarvikt.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
som den ser ut nu inte 100% men nästan är, FRA i botten båda dämparna halvspända, rodsen högst upp å ballata så långt släppta som det går.

blir att spänna på främre fullt, dra upp ballata lite, och spänna den bakre lite som du sa hjulboggie. dom är inne på shimsning nu så hoppas dom gör det bättre nu är förra gången
 

BOLIN_

Aktiv medlem
18 jan 2011
78
0
6
Gislaved
Kan definitivt säga att RCG-boggien borde ha suttit där orginal ;) Har satt det i min efter att Pro Actionboggien rasade! Så sjukt go boggie!! :)
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
DSC02009.jpgVector 4-fun.jpg
Kan definitivt säga att RCG-boggien borde ha suttit där orginal ;) Har satt det i min efter att Pro Actionboggien rasade! Så sjukt go boggie!! :)
Kan bara hålla med Bolin_ och din beskrivning på vad du vill din maskin ska vara kapabel till verkar stämma in bra på Lynx Racing.

Jag har ju 136" och den reser skidorna precis så dom småsnuddar för att sedan gå ner och det gäller vid vanlig körning. Vill man få riktiga skidres så går det. Känns m.a.o. som en skoter ska. Kör du på Polaris alternativet kommer det tyvärr bli åt andra hållet.

Det går ju att hitta RCG boggin till bra kurs så det är absolut det jag rekommenderar annars PPS men då blir det mycket mera pengar.
Till och med den gamla Easy Riden har ju bättre viktförskjutning än Pro-Action. ;)