Boggiebultarna skruvar ur sig! Polaris x

Jalles

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Min skoter börjar efter en liten tids körning(1-2 dagar) alltid kugga över. Alltid är det samma 2 st bultar som skruvar ur sig ur "axeln" eller vad det är. Det är bultarna som sitter baakom boggihjulet i mitten på boggien(där fjädern ligger mot kan man säga). Varför blir det så? Det hjälper inte att sätta dit nya bultar för det skruvar ur sig igen. Får intrycket av att axeln(är det en axel däri) rullar i boggien o på så vis skruva ur bultarna men jag vet inte....

Är det någon som har tips/råd?
(Polaris Indy Sport XLT-93)


 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
RE: Boggiebultarna skruvar ur sig! Polar

Om du använder loctite och taggfjäderbrickor så brukar dom sitta.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: Boggiebultarna skruvar ur sig! Polar

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Dec-02 kl 04:24 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 11-Dec-02 kl 04:03 PM (CET)] Locktite 242 eller 243
(243 olje resistant)270 blir för stark tro mig!
mvh:Bosse.........
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
RE: Boggiebultarna skruvar ur sig! Polar

Ne men kör med loctite, nordlock brickor, och en låsmutter(nylonmutter). Nordlock brickor är nog de bästa du kan ha, då kan jag nästan garantera att det inte skruvar upp sig

PS: vet inte om nordlock stavas så där men jag hoppas det :)
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
RE: Boggiebultarna skruvar ur sig! Polar

Du har nog inte smort den axeln på ett bra tag,det är en axel inuti ett rör som du pratar om och om du kollar så ser du en fettnippel där som ska ha fett. Nu har väl din rostat ihop så den inte snurrar i röret och då gängar bulten ut sig sakta men säkert,släpp ner axeln och knacka ut den,rengör fetta in,montera tillbaka så är problemet borta,det är samma sak på den främre axeln,kolla den också(du behöver ingen locktite)
 

Jalles

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
RE: Boggiebultarna skruvar ur sig! Polar

Ok, då kör jag in fett i nippeln då(har nog faktiskt missat just den nippeln förut tror jag) samt locktite,ar bultarna.....Men axeln skall alltså snurra där i röret eller?

 

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
RE: Boggiebultarna skruvar ur sig! Polar

röret ska röra sig utanpå axeln och axeln ska sitta fast.