Boggie Venture

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Skulle behöva några tips angående boggien på min Venture 600-00. När jag kör över en hård knöl på leden så smäller det till i boggien. Verkar som det kommer fram nånstans.Precis när boggien fjädrar ut igen.När skotern har stått och tjälat ihop hörs inget men när den har rekats till i boggien då kommer smällen over varje knöl jag kör över.Jag har pratat med både 600 0ch 700 ägare och alla verkar ha samma problem,Jag har provat att släppa på dämparen fram men utan resultat. Det är ganska irriterande faktiskt.Nån som har några ideer?
 

olleK

Medlem
26 jan 2005
24
0
1
Boden
det låter som att den slår igenom!

dvs att dämparen blir helt ihoptryck å då kan det smälla till!
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
olleK skrev:
lämna in då eller ignorera ljudet!!
Båda förslagen redan provade.Först trodde dom mig inte men dom fick ändra sig sedan fler klagat.dom lade armerade tygbrickor bak i boggien i sidostagen,vet inte vad dom stagen heter,men inte hjälpte det mycket.De påstog att det var där det kom ifrån när stagen slog i ändläget.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Surt är det men.....

Vad jag förstått är detta ett "känt" fenomen på ProAction 345-boggin. Den "klapprar" i fram när balataremmarna stoppar boggins utrörelse. När du kör över ett gupp fjädrar först framboggin ihop men när guppet når bakre delen av boggin trycks främre delen ut igen och då klapprar det i balatorna. Värst är det på småguppig led i lägre farter. Gasar man på lite blir det bättre för då går boggin ihop mer som en "helhet" över guppet.

Svårt att få bort eftersom det hänger ihop med boggins grundkonstruktion. Går att dra ihop balataremmarna lite men inte för mycket eftersom det påverkar köregenskaperna markant (sämre förmåga att hantera större gupp/hopp, sämre fäste/acc samt för mkt skidtryck => orolig styrning). En dämpare med rejäl returdämpning fram i boggin kanske vore värt att prova (tex en Öhlinare som någon "kunnig" shimsar för ökad returdämpning)???

Och ja, min nya RS Rage har oxå detta klapper som man irriterar sig på :-(

mvh / Matti
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
matti skrev:
Vad jag förstått är detta ett "känt" fenomen på ProAction 345-boggin. Den "klapprar" i fram när balataremmarna stoppar boggins utrörelse. När du kör över ett gupp fjädrar först framboggin ihop men när guppet når bakre delen av boggin trycks främre delen ut igen och då klapprar det i balatorna. Värst är det på småguppig led i lägre farter. Gasar man på lite blir det bättre för då går boggin ihop mer som en "helhet" över guppet.

Svårt att få bort eftersom det hänger ihop med boggins grundkonstruktion. Går att dra ihop balataremmarna lite men inte för mycket eftersom det påverkar köregenskaperna markant (sämre förmåga att hantera större gupp/hopp, sämre fäste/acc samt för mkt skidtryck => orolig styrning). En dämpare med rejäl returdämpning fram i boggin kanske vore värt att prova (tex en Öhlinare som någon "kunnig" shimsar för ökad returdämpning)???

Och ja, min nya RS Rage har oxå detta klapper som man irriterar sig på :-(

mvh / Matti
Tack för det tipset Matti.Jag ska prova med balataremmarna till att börja med då.Låter billigare än Öhlinare!!Du har rätt i att om man kör fortare så låter det mindre,men man borde ju inte behöva flyga fram,utan kunna köra i alla farter! Vi har en Summit 600-02 också och den är hur tyst som helst oavsett hur guppig leden är!