boggie tar i drivhjul

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
har bytt till nonslip på min polaris pro x, då boggien trycks ner fram så tar boggieskenorna i drivhjulen.. nån som hafft samma problem? vad ska man göra åt saken? gjorde en tråd förut men svaren jag fick gav inget. så får hoppas denna tråd ger mer.

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
har hört det jag med, men man vill ju vara 100% säker innan man börjar kapa söndert. ingen chans att man spetsar mattan osv ?:S

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
precis, jo men för att minska chanserna att göra det så kan man spänna mattan men då försvinner ju halva vitsen med non-slip. för man vill ju kunna åka med så slapp matta som möjligt..

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
precis, jo men för att minska chanserna att göra det så kan man spänna mattan men då försvinner ju halva vitsen med non-slip. för man vill ju kunna åka med så slapp matta som möjligt..
Varför vill man ha en så slapp matta som möjligt?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
För att en slapp matta bromsar mindre.

flodde: korta skenorna 1-2 cm, det borde räcka.
Om du är rädd att spetsa mattan köper du ett anti-stab kit.

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
jag tar bort dom svarta grejjerna där fram, kapar bort 2 cm, borrar nya hål för dom svarta sakerna? eller hur går jag till väga?:)
är väll igentligen bara så man kan göra ;P

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
då ska jag börja pillra med det i morrn, får hoppas att allt går smidigt. lär väll måsta dra lös boggien igen, eller kanske går att fixa de på plats? sålänge man inte kapar i mattan ;p

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
går att fixa på plats. sätter man tillbaka dom svarta plastgrejjerna borde det väll vara ganska säkert ändå att kapa skenorna? för det blir ju samma princip som om att man inte har kapat skenorna

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
var ute och kollade nyss, jorå om man sätter tillbaka dom svarta grejjerna värkar det lugnt :) behöver nog inte nå anti-stab kit, ska funka endå som det ser ut, de enda ja funderar över är hur det blir med skruven man sätter fasst slidsen med, kapar jag bort 2 cm så ryker den med. men det bör ju gå att lösa på nå sätt :)

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
ja det lät ju som en annan svårighet, kanske går att köra utan den där skruven men sen hur roligt du kan få det vet jag inte.. Jag menar.. den finns ju där av en anledning, så jag hade nog inte tagit bort den :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ta INTE bort den, eller vad jag egentligen menar; borra dit nya fästhål. Om man inte skruvar fast slidesen så kan man räkna med att dom glider bak litelitelitegrann, och plötsligt smäller det till, då framkant plastslides hakar fast i en mattskoning, dras av från alu-skenan och följer med varvet runt.

Det har hänt mig för många år sen, hände så sent som igår för Aidantausta på ett annat skoterforum.

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
ja det var ju nån långfärdsåkare på en nytro som åkte på samma tabbe, slideset runt mattan..

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
har fixat det nu, kapade aldrig bort där skruven sitter på slidsen, kapade dom svarta istället så dom vart kortare, och på skenan längst fram, klurade ut att det var smartare än att kapa i slidsen ;P drog av typ 2 cm, men är fortfarande fundersam om jag måste bort med lite till :S har skotern upphissad i taket, sen la jag en dunk längst fram under boggien och släppte ner, och då den är helt nersläppt vill den ta i där endå. men har varit ute och provkört nu med och var ju stor skillnad motför innan :p nu kommer jag nerför kullar iaf. men de är nog på håret att det ska ta i

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
en fråga offtopic

nån av er som vet vart jag kan hitta sken-förstärkning? ska förstärka boggie-skenan längst bak. nån aning vad dom kan kosta? letat på skoterdelen.se men inte hittat några.

är en pro-x 440 01 boggie