Boggie inställningar?

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Hejsan jag vill bara veta om jag har en bra Boggie inställning på min skoter och om ni ser nå jag borde ändra så säg till! Tycker den inte går som den ska+ låter inte bra från boggin...




Ska jag dra "svingen" till mitten? Så jag får lite mjukare dämpare då jag gjort boggie modden?
OCH, är mina skenor får långa? vissa kortar ju av dom. En kille skickade en bild på sin boggie och han hade inte 2 olika fästen till balataremms stången..


Dela med er om informationen!
Hade varit schysst med en bild också.
MVH/Simon
 
Last edited:

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Det beror ju på hur man kör o hur mycket du väger. kör du bara led/lössnö
eller kör du på crossbana??? men på pro xr:en bör du nog sätta fast det bakre boggi fästet i orginal hålet för att få lägre skidtryck... samt att ja förmodar att dom bakre stoppen är borttagna för att du vill köra på "rulle"
som du har nu så kommer länkarmen att ta i inre bakrullen vilket inte är bra i längden, och att dom kommer bli sneda/böjda...
det finns en del andra saker oxo men orkar inte skriva mer
mvh.kaj
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kolla så att alla bultar sitter kvar kring nedre fästet på bakre dämparen. En skruv hade lossnat där på min Edge så ett "stag" eller vad man ska kalla det låg mot mattan och det rasslade och levde om.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Kolla så att alla bultar sitter kvar kring nedre fästet på bakre dämparen. En skruv hade lossnat där på min Edge så ett "stag" eller vad man ska kalla det låg mot mattan och det rasslade och levde om.
Okej då vet jag. Ska kolla upp de, men jag har då inte sett att de har varit nå löst:)
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Det beror ju på hur man kör o hur mycket du väger. kör du bara led/lössnö
eller kör du på crossbana??? men på pro xr:en bör du nog sätta fast det bakre boggi fästet i orginal hålet för att få lägre skidtryck... samt att ja förmodar att dom bakre stoppen är borttagna för att du vill köra på "rulle"
som du har nu så kommer länkarmen att ta i inre bakrullen vilket inte är bra i längden, och att dom kommer bli sneda/böjda...
det finns en del andra saker oxo men orkar inte skriva mer
mvh.kaj
Jag vill ju ha så den är inställt på allt, men jag gör ju mest led lössnö aldrig crossbana. Jag väger kring 70-75kg.

"men på pro xr:en bör du nog sätta fast det bakre boggi fästet i orginal hålet för att få lägre skidtryck..." men då kan jag inte ha kvar främre fästet i de nedre hålet?. Och om jag stoppar det org så får man sagg.

Jag har tagit bort klackarna för att dom ska fixas.

"det finns en del andra saker oxo men orkar inte skriva mer" Skriv gärna mera är du snäll.

MVH
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Lite OT, men är det bara jag som förundras över hur jäkla ful dynan är på ProX? Tycker det ser för hemskt ut med alla som sätter på ProX-dynor på andra skotrar vid modd, den är ju så eländigt ful :eek:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Lite OT, men är det bara jag som förundras över hur jäkla ful dynan är på ProX? Tycker det ser för hemskt ut med alla som sätter på ProX-dynor på andra skotrar vid modd, den är ju så eländigt ful :eek:
Helt klart snyggaste dynan från de årsmodellerna. :D
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Undrar en sak, i vilket av dom 4 hålen har du satt dom bakre klackarna, såg att dom inte satt där nu men du kanske har satt din dom nu ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Inte lätt att säga något med så lite info men ett allmänt tips är att gå över boggin rätt ofta och kolla så alla bultar sitter fast, inför varje körhelg är ett bra intervall. En lös bult äter ett stort hål i skenorna på rätt kort tid.

Sen är det bara att trixa, mixtra och testa, finnsa massor av justeringsmöjligheter på den boggin. Funkar det verkligen för dej att ha bakfjädrarna på det lösaste? Nu var du ju inte så tung men orginalfjädrarna på ProXRen är supermjukast i hela världen... fast det kanske är bytt till grövre?
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Inte lätt att säga något med så lite info men ett allmänt tips är att gå över boggin rätt ofta och kolla så alla bultar sitter fast, inför varje körhelg är ett bra intervall. En lös bult äter ett stort hål i skenorna på rätt kort tid.

Sen är det bara att trixa, mixtra och testa, finnsa massor av justeringsmöjligheter på den boggin. Funkar det verkligen för dej att ha bakfjädrarna på det lösaste? Nu var du ju inte så tung men orginalfjädrarna på ProXRen är supermjukast i hela världen... fast det kanske är bytt till grövre?
Om jag har samma boggie inställningar som han har på bilden förutom att jag inte har flytta ner boggien . Vilket av dom 4 hålen bör jag sätta dom bakre stopklackarna ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Tror inte boggin är nerflyttad, den sitter nog i orginalhålen nu, den har nog snarare varit uppflyttad tidigare nångång.

Beror bara på hur du vill ha den, sätter man bakre klossarna långt bak får du en mera okopplad boggi och lägre skidtryck. Prova även laborera med främdre klossarna, dom gör ganska stor skillnad på hur maskinen beter sig när man får en smäll som tar längst fram på boggin, (typ när man kör på en skarp knöl som går mellan skidorna, t.ex en "bäverhydda" nån slirat upp)