Boggie inställning på Viper 'S', -04, hjälp!

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Hej på er!

Har en ny Viper 's' -04 som jag inte får till boogifjädring/dämpning på riktigt som jag vill, OBS Öhlinare i framvagnen som sköter sig exemplariskt, i boogien sitter dom vanliga dämparna som är på -04'an.

Inställningfråga:
Den "sväljer" inte guppen, med följd att åkturen blir jäkligt stuttig om underlaget är hårt, allra helst när man kör lite hårdare, har dock inte några problem med genomslag vid längre luftfärder, så det får inte bli för mjukt... Boogien är helt oskruvad så den är standardinställd, är det någon som känner igen sig? Och har ni löst det? Hur? Jag har provat att "koppla" den lite hårdare men detta gjorde bara att jag upplever den ännu hårdare...

Problem:
Har något dunkande/smällande ljud som jag upplever kommer från främmre delen på boogien, det uppstår när man lämnar gupp, stora eller små, behöver inte vara luftfärder utan räcker bara med att man passerar guppen. Har letat efter defekter men allt sitter där det skall, har haft den inne på service och dom hittar inget fel, har ni ide'er? OBS endast ni som har erfarenheter från just Viper'n tack !

Kan tillägga att jag sträckt mattan lite för att se om detta gjorde skillnad, det gjorde det inte... Kör jag i lössnö uppstår det inte, ju hårdare underlaget är, destå mer hörs det... Servicekillarna på ÅF'n kan ju inte provköra den pga snöbrist...

Hjälp mig !

//T
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vipern kräver lite skruvande för att bli bra. Standardinställningen är allt annat än bra.
Har du provat med att ändra FRA åt något håll (den främre dämparinfästning i den bakre dämparen i boggien)?

Ju längre upp då blir utväxlingen mjukare, boggien blir rappare, men då kan du få spänna fjäderna lite. Och tvärtom åt andra hållet, då får dämparen jobba mer för att slaglängden ökar.

Jag har inte kvar Vipern, men om jag kommer ihåg rätt så spände jag den bakre dämparen ca 5-10 mm och satte FRA på mjukaste (längst upp). Fördelen med det är att om du tar på en passagerare så behöver du bara sätta FRA på max (längst ner, tar bara 1 minut) och då kan du hoppa med passagerare utan att det slår igenom.

Dunkande ljuden är från kopplingsstagen, standard på ProAction-boggien, och uppkommer ofta då framdelen av boggien fjädrar ut och kopplingsstagen går mot de nedre ändlägena.
 
Last edited:

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Micke !

Tack för denna perfekta dokumentation, nu blir det att testa inför resan nästa vecka... Det där med dunkande ljudet från kopplingsstagen.... Är det något man kan göra åt detta? Typ sätta gummibustningar eller liknande, om man skall "gilla läget" så blir jag tokig.... Har liksom svårt och ignorera det...

"Kopplingsstagen" är dom benämnda så i dokumentationen också? Jag har liksom aldrig skruvat med Yamahaskotrar tidigare så jag har ingen aning om hur det ser ut... Längst bak i boogien finns det ju stag som det finns 2kraftiga muttrar på, det är väl inte dessa va? Finns det liknande i främre delen på boogien?

Du spände aldrig bakre dämparen något, Bara främre?

Mvh
Thomas
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kopplingsstagen är de diagonala stagen längst bak med 2 muttrar på. Dessa justerar du hur mycket medlyft du vill ha, dvs hur mycket boggien skall kopplas. Desto längre upp muttrarna sitter desto mer medlyft får du. Jag hade mina i standardläge. Var bara noga med att bägge sidorna är justerade likadant. Finns inga sådana saker fram i boggien.

Det är dessa stag som gör så att det låter fram i boggien, ljudet fortplantar sig på nåt skumt sätt. På Warriorn jag har nu (som har liknande boggie) så har jag halverat tjockleken på de nedre teflonbrickorna. Det smäller mindre i boggien då samt att man får mer medtryck vid inbromsning och den flyter bättre vid inbromsning i lössnö.

FRA justerar man i den främre delen av den bakre dämparen. Det är den bakre dämparen (som 'ligger' i boggien) som jag spände ca 10 mm, den främre rörde jag inte. Om du känner en hissande känsla då en knöl passerar främre delen på boggien kan du slacka främre dämparen, men var då beredd på att du kan få slacka framfjädringen också pga ökat medstryck.


Framfjädringen arbetar tillsammans med främre boggiedämparen, bakre boggiedämparen sammarbetar med främre boggiedämparen (justerbart via kopplingsstagen). Så om man justerar en sak mycket så skall man även tänka på att ev. justera samarbetspartnern ;) Gäller iofs alla skotrar...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
SX vipern är väldigt lätt att ställa alldeles för hård. Sätt främre boggiedämparen så lös som möjligt. Ställ sedan in den bakre på rätt löst.
Ändra så du får så okopplad boggie som möjligt. Får du genomslag spänn bakre boggifjärdern lite i taget. Gjorde stor skillnad på en 02'a...