Boggie fjädrar inte ut helt, Mountain Cat 151"

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Måste fråga då jag inte hittar vad som inte är rätt, trots många isär och ihop...

Skotern vill inte fjädra ut/upp helt den blir stående ca 10cm under fullt utfjädrad räknat vid lyftbågen. Bemödar man sig att lyfta den så då går den ut och blir kvar, men vid belastning så går den ner igen. Den är helt enklet väldigt mjuk första delen av fjädringsvägen.
Men när den sedan börjar ta, så är resten av fjädringsvägen bra. Det är bara så fånigt att inte hela slaglängden går använda.

Har haft ut boggiet flera gånger men kommer inte på vad som är fel.
Har två uppsättningar stötdämpare och fjädrar. (Orginal + SS) Båda är renoverade och en uppsättning orginalfjädrar är helt nya. Vilka som är monterade spelar ingen roll.
Har relocation/dropbrackets bak men symtomet finns ovasett orginal hål eller de nerflyttade används.
Alla bussningar, lager i boggiet genomgånget utbytta/nya.
Det sitter extra boggielhulj på två ställen i boggiet. Men inga på några ställen som inkräktar på fjädringskomponenter, och enbart i skenmonterade varianter.
Har kollat flera gånger mot sprängskisser men hittar inte att något är fler monterad. Det är inte så många saker som har alternativa monteringshål på denna modell.
Har även två uppsättningar spännar till fjäder bak. Orginal + en med extra lägen.

Boggie urtagen på golvet. Så fungerar både främre och bakre arm till synes bra.
Det går ställa sig på den och hoppa så mycket man bara vågar. Gör precis vad man förväntar sig.

Så är det någon som har en idé på vad jag borde kolla närmare på ?
 
Last edited:

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Låter som att den "står på tå" Slacka balataremmarna eller sänk förspänningen på framvagnsfjädrarna, alt båda delarna så kommer han höja sig där bak...
MEN... Du kommer ju tappa skidtryck då = sämre styrning... så du får ju känna dig fram hur du vill ha det... Tror inte det gör så mkt att att den sjunker ihop ca 10cm... Känns mest psykiskt störande när man tänker på det antar jag =)

Kom på en till sak.. Relocation kittet, om du har på den lägre hålet, (under fotsteget antar jag) blir det bättre geometri i det hela om du flyttar ner främre boggiefästet oxå. brukar finnas ett lägre hål på de flesta modeller, men att man kanske behöver borra upp det..(kolla inne i tunneln hur det ser ut)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Låter som att den "står på tå" Slacka balataremmarna eller sänk förspänningen på framvagnsfjädrarna, alt båda delarna så kommer han höja sig där bak...
MEN... Du kommer ju tappa skidtryck då = sämre styrning... så du får ju känna dig fram hur du vill ha det... Tror inte det gör så mkt att att den sjunker ihop ca 10cm... Känns mest psykiskt störande när man tänker på det antar jag =)

Kom på en till sak.. Relocation kittet, om du har på den lägre hålet, (under fotsteget antar jag) blir det bättre geometri i det hela om du flyttar ner främre boggiefästet oxå. brukar finnas ett lägre hål på de flesta modeller, men att man kanske behöver borra upp det..(kolla inne i tunneln hur det ser ut)
Visst är det väl kanske lite så att det är mest psykiskt störande...

Boggiet monterat i orginalhål, så måste man spänna åt en hel del på balataremmarna för att få skotern anständigt plan. (markkontakt boggie fram,bak och skidor) Fullt utsläppt balata är den som en banan, utan något som helst skidtryck vid körning. Kul enbart för någon med böjelse för boggie skidres...

För att kunna utnyttja mer än ca 3/4 av slaglängden på fram dämp så behöver boggiet ner ca 4cm i bakre infästning. Höjningen i sig ser jag ingen direkt fördel med.

Att flytta ner främre boggifästet ser jag ingen fördel med då jag förlorar attackvinkel. Även om det finns ett nedre hål fram men det sitter 4cm ner. Det ska ju trots allt vara en lössnö maskin.

Få nog gå ut och justera lite för att testa ditt förslag. Ska bli intressant...
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Testade lite ikväll...

Balata utsläppt det som går innan dämpare botnar. (Som jag kört på slutet) Kortar även dessa en hel del. Ingen märkbar skillnad.

Istället för att släppa upp förspänning på framdämparna i framvagnen så lyfte jag upp skotern på några plankor ca 10cm, så skidorna hänger i luften utan skidtryck alls. Att ha allt tryck fram på boggien gör ingen märkbar skillnad.

Enda sättet jag kunde märka någon skillnad är att spänna på fjädrarna bak ännu mer. (Ett läge hårdare än max på orginal spännare) Men det blir så fel, mot dämparen. Det är redan mer än tillräckligt (hårdaste läge orginalspännare) för en ny fjäder och tom maskin. Då ska den väl orka gå upp.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Har du ingen bild på hur den står eller ser ut? Nu är inte jag någon expert alls men hade samma problem på min förut:( Men är ju ännu lättare när man ser hur det ser ut tänktejag:)
Min stog på tå baktill iallfall och då hängde den sig typ 10 cm nästan... Men släpte balatremarna och spände fjädern baktill då går den upp iallfall.
Sen ville jag ha mindre skidtryck så tänkte spänna på framfädern i boggin men sist jag körde så tycker jag hela skotern rullade trögre och ett större friktions ljud från mattan men kan det bero på att man sänner framfjädern? någon som har koll?

"ursäkta frågan i din tråd Jophan men var ju lite åt samma sak:)"
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Tjena Johan. Kolla hur den främre leden ( knät ) på den bakre dämparen står. Ibland när man har ut boggien så viker den sig bakåt och ner och då får du en märklig funktion. Om den står ner/bakåt måste du skruva ner den bakre boggie infästningen och vika om den främre leden. Lite svårt att beskriva i ord men hoppas att du fattar. Om den pekar neråt så kör inte för du kan skada mattan. Och som mattstar skrev ta ett kort.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Tjena Johan. Kolla hur den främre leden ( knät ) på den bakre dämparen står. Ibland när man har ut boggien så viker den sig bakåt och ner och då får du en märklig funktion. Om den står ner/bakåt måste du skruva ner den bakre boggie infästningen och vika om den främre leden. Lite svårt att beskriva i ord men hoppas att du fattar. Om den pekar neråt så kör inte för du kan skada mattan. Och som mattstar skrev ta ett kort.
Det är inte den främre leden den har rätt sida uppåt. (Detta nedre dämparfästet som även är fästpunkt för de två stagen som går bredvid dämparen.) Detta är inget helt nytt fenomen och boggien har varit ut 4-5 ggr bara igår, varav en gång mitt på leden.. (Passa er för aggresiva termosar och ilsken bullenspilsnerkorv...) :weird:
Det var delvis därför jag bytte fjädrarna både fram och bak till nya. Samt monterade in orginaldämparna. Utan att det gjorde någon större skillnad.

I denna boggie finns det nästan inga ställen där det är alternativa monteringshål vilket gör att det finns inte så mycket att montera fel i. Tycker mig ha kollat så många gånger att man är less. Därav intressant att få tips och andra ögon på problemet, så man inte har blivit hemblind och missat något uppenbart.


Ska se om jag kan fixa någon bild. Men måste nog till med lite avisning först om någon ska se någon av boggien.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nu finns det lite bilder...



-Överst full utfjädrad. Upplyft på ett stöd i dragkrok och nersänkt så den precis tar mark.

-Mellan högsta höjd den orkar hålla själv efter att ha blivit upplyft bak.

-Nederst läge den blir kvar i efter en nedfjädring. :eviltongue:

Notera att på alla dessa bilder är skotern olastad. :worried:
Höjden på maskinen är kanske inte lätt att avgöra från dessa bilder, men skillnaden är påtaglig. Fjäderspänningen bak är på motsvarande hårdaste med orgnialspänkloss.