boggi

E

Ej medlem/Inloggad

Har satt till baka bogin utan matta och ser att med en diff på matttjockleken så står den på vändhjulen.fattar nu ingen tinng borde det inte vara så att vid egen vikts belastad fjädring skulle slidsen ligga slät med golvet.Eller vad fan gäller

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
46
Bredbyn
www.henkew.com
Njo, nog brukar dom flesta ligga platt mot marken, men om det bara är en mattjocklek (med eller utan kammar?) som skiljer så ska det kanske vara så.
Det kan ju inte vara mer än att det kommer att se perfekt ut om den står på snö... (som är lite mjukare)

Sedan beror det vad du har för skoter, jag har för mig att Polaris ProX har boggin som du beskriver så det kan vara så att den ska vara lite högre bak också.
Det sista alternativet är att någon höjt skotern bak, i.s.f. bör du kunna se att dom bakre boggifästena inte är original.

E

Ej medlem/Inloggad

Nej det är inte matttjockleken som den den höjs med utan ett virke ligger under somm matta.Diffen är femtio millimeter så rullarna bak tar allt.
Detta ger mig hårklyveri för hur skall det vara teoretiskt och hur skall det fyngera praktiskt.Denna inställning borde vara viktig att förstå då skidtryck och fjädring är relaterad till detta.Vist går det att flytta boggin upp och ner men hur och framför allt varför.Då detta är en ac tc 900 och allt ligger i delar så skulle det vara kul att förstå detta innan snön kommer.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
46
Bredbyn
www.henkew.com
Hur sitter boggin i tunneln då?
På en del modeller finns det flera hål att välja på beroende på hur hög man vill ha skotern och om den t.ex. sitter i det övre hålet fram och undre där bak så blir det tokigt som du beskriver.