Bo i lägenhet och äga skoter?

Snösladd

Medlem
18 mar 2015
36
0
1
Mora
Någon mer som bor i lägenhet och äger minst en skoter?:)

Hur gör ni i så fall? Hyr ni garage eller har ni den ståendes någon annan stans hos tex föräldrarna?

Jag ska köpa skoter nästa vecka och kommer förvara den i mitt garage som jag hyr. Garaget ligger 20 m från min trappuppgång. Det värsta är att jag måste förvara den på släpet inne i garaget. Om jag måste skruva med den så går det sjävklart att dra av den från släpet tillfälligt i några timmar. Har ett litet släp som tur är.

Bilen får stå ute jämnt och ständigt med motorvärmare. Det funkar det också.

Hur gör ni kort och gott? :)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Har ett uteförråd som jag förstorat upp dörren till. Kan därigenom köra in skotern i förrådet.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
har inte problemet själv, men bror och svåger bor i lägenheter och de har skotrarna i stugan bara. Blir ändå inget kört ute i kuststäderna så.

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Bor i lgh och har turen att få ha skotern i ett varmgarage en mil utanför ö-vik. Har alla mina verktyg där också. Vet inte hur jag skulle göra annars!

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
När jag bodde i lägenhet hade jag skotern antingen utanför dörren eller på baksidan. Sen på sommaren så fick den stå kvar där eller så fick jag ställa in den i en lada hos svärföräldrarna.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
När jag bodde i järpen hade jag och kompisarna parkerat utanför mitt fönster trots det var det någon som stal en av skotrarna en natt så helt otroligt med tanke på det kan inte varit någon lätt uppgift att flytta den med mattlås och allt. Men idag så jobbar jag på en skoterverkstad/uthyrning och då har man ju möjlighet att ha skotern där

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
bor i lgh och har garage i samma hus, funkar prima. släp parkering 100meter ifrån och brukar köra från garaget till närmsta led :)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Luleå räknas då som en kuststad. Här är det inte lönt att ta skotern ur garaget förutom när man ska lasta den på ett släp och åka iväg nånstans och köra. 15 mil inåt landet börjar det bli värt att lasta av så det är inga hiskeliga avstånd. Läpligt som dagstur iaf.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ni östkustare ojjar er ofta över dåligt snödjup och att ni måste åka till inlandet:) Vi som bor i södra Dalarna har minst 27 mil innan det är värt att lasta av..
Hyra garage är väl ett måste om man bor i lägenhet.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Nejdå, du minns helt rätt. Tankarna finns där fortfarande, allt som oftast, nästan var dag. Efter en handledsskada, som gick ut över mitt yrke som snickare, la jag flytten på is allt på is.

Back to topic!

Snösladd

Medlem
18 mar 2015
36
0
1
Mora
Övik (svågern) Luleå (bror).
Någon som vet hur långt väster ut man måste köra för att kunna hitta snö på dessa orter?

För i Umeå vet jag många som kör i närheten. På leder iaf. Men ni kanske syftar på mer friåkning i lössnö?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Inte mycket till skoteråkning i/runt Umeå väl? 8 plusgrader där när vi passerade där förra helgen...

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Någon som vet hur långt väster ut man måste köra för att kunna hitta snö på dessa orter?

För i Umeå vet jag många som kör i närheten. På leder iaf. Men ni kanske syftar på mer friåkning i lössnö?
Köra på led är inte skoterkörning. Då hade man kunnat köra här om det var det som lockade.
från Luleå åker man oftast mot kronogård. Ca 15 mil. Annars är det 30 mil till närmsta fjäll ungefär.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Även om djupsnö är det bästa, så åker jag mycket led. Lite ledsmisk ibland är helt enkelt kul.

Men desto närmare kuststäderna man kommer desto mer skitungar är det ute och "lokalkör".

Resultatet blir pissdåliga leder, så inte ens det är lönt närmast kusten.

~3-4 mil in i landet blir det sakta något bättre.

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Tidigare då jag/vi bodde i lägenhet:

- kiruna, på hyresvärdens gård
- umeå, hos en släkting eller i en boda vid stugan några mil bort. Sista året hyrde jag garage en några km bort.
- piteå, kallgarage 25 meter från porten eller i en kompis garage

Det är alltså inte svårare än att använda fantasin. För övrigt går det fint att köra skoter vid kusten, men man kör ju på ett annat sätt än i fjällen i februari. Och man åker bara ut om det är kalasväder.