Bmp V-kitt med ställbara supertip vikter F7

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tjena monterade ett V-kitt från Bmp med båda fjädrarna samt helix och ställbara supertip vikter på min F7 -04 . Satt på 77gr per vikt. Skotern vart mycket rappare, tillslaget ligger runt 4,5k har ja för mig. Men de går inte försöka smyga iväg för fem öre.
De är lixom full pung på en gång. Tror ni den blir snällare i starten om man viktar ner några gr per vikt ?

Mvh
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Generelt

Tyngre vikt = lägre tillslag och lägre topp varv .
Lättare vikt = högre tillslag och högre toppvarv

Byt fjäder med lägre tryck i starten kan hjälpa .

Sen beror det ju på avståndet mellan variator skivan och remen , 1-1,5mm bör vara bra .
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
behåll vikten men vikta på mera närmast bulten på vikten , då kopplar den in tidigare och blir snällare
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja . Primärfjäder .
Försök få tag i en fjäder som har samma slut tryck som då den varvar bra , men med ett lägre start tryck .
Sekundärfjädern gör inget med tillslaget på en skoter

Även som odysse säger , bara den inte blir för tung i starten och inte går upp i varv , tappar axeleration , det är inte bara att lägga på och flytta vikt hur som hellst på vikten om du vill ha den att växla fint över hela kurvan , växlar den bra i övrigt så rekomenderas byta fjäder i stället .
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Generelt

Tyngre vikt = lägre tillslag och lägre topp varv .
Lättare vikt = högre tillslag och högre toppvarv

Byt fjäder med lägre tryck i starten kan hjälpa .

Sen beror det ju på avståndet mellan variator skivan och remen , 1-1,5mm bör vara bra .
??? inte vill man ha så stort spel mellan skiva å rem som 1-1,5mm blir ju ett jävla slag vid inkoppling då.
antar att du men remspänningen här att den ska ligga 1-1,5 mm över sek skivan.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
??? inte vill man ha så stort spel mellan skiva å rem som 1-1,5mm blir ju ett jävla slag vid inkoppling då.
antar att du men remspänningen här att den ska ligga 1-1,5 mm över sek skivan.
Vet inte vad du refererar till , nu är ju inte allt Svart och inte Vitt heller , jag kan inte alla modellers inställningar på variatorer och hur dom vill ha det .
Har själv 1,45 mm remspel på primär variatorn , om du har remmen mot innerskivan och mäter med bladmått på andra , det går att smyga i väg så fint så .

Så det var där jag ville att han skall montera orginal och mäta även där , så man har en referens punkt .
Man kan ligga på 0,5 mm oxå
Har man för tätt remspel så är det risk för remslir , har du för brett remspel kan det bli som du säger hårt inslag , men det beror på andra faktorer oxå , hur vikten ser ut .
Så det jag säger är inte ett mått fastslaget för ALLA modeller och märken , man måste ha lite insikt själv oxå då man börjar laborera och går i från orginal ..
Det underlättar i alla fall :)
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Vet inte vad du refererar till , nu är ju inte allt Svart och inte Vitt heller , jag kan inte alla modellers inställningar på variatorer och hur dom vill ha det .
Har själv 1,45 mm remspel på primär variatorn , om du har remmen mot innerskivan och mäter med bladmått på andra , det går att smyga i väg så fint så .

Så det var där jag ville att han skall montera orginal och mäta även där , så man har en referens punkt .
Man kan ligga på 0,5 mm oxå
Har man för tätt remspel så är det risk för remslir , har du för brett remspel kan det bli som du säger hårt inslag , men det beror på andra faktorer oxå , hur vikten ser ut .
Så det jag säger är inte ett mått fastslaget för ALLA modeller och märken , man måste ha lite insikt själv oxå då man börjar laborera och går i från orginal ..
Det underlättar i alla fall :)
ok har aldrig hört att nån kört med så stort spel men funkar det för dig så är det ju det du ska ha.
ville bara få klarhet i vad du menade.