BlueMarble vs Syntetisk olja

Dragon

Välkänd medlem
1 dec 2005
132
0
6
Norge
Hej, det eviga "problemet" med val av olja, och ønsket om at spara nogra kroner per liter.
Som rubriken lyder, undrer jag om det är nogan kvaitetsskillnad mellan feks BlueMarble, som är en rafinerad olja. Och feks Brp's XP-S Fullsyntetolja, som kommer från plantar osv...
Det verkar jo som at alla i Slednecks kjörar på BlueMarble..
Är denna olja like bra som vanlig fullsyntetsik olja?
Jag tenker bruka oljan på min RC 800 -07...
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Är man sponsrad så får man väl lov att köra deras olja vare sig man vill eller inte :)
Ha ha...visst är det så, men det hindrar inte att Bluemarbleoil är en riktigt bra olja. Jag testat en tid nu och blir bara mer och mer övertygad om oljans förträfflighet. Den ryker inte, luktar inte och håller väldigt rent runt avgaporten (sotar inte)

Sen kan man säga rent generellt att det i dag inte finns några dåliga oljor bara en del som är lite bättre, som BMO då.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Är det så at man måste kjöra på Brp's olja under garantiperioden?
Nope....frågar du å-f så säger dom att man bör köra på deras olja, givetvis dom vill ju sälja olja. Men om oljan motsvarar de krav som tillverkaren ställer, dvs. certifiering som jaso och iso så är det helt ok att köra på vilken olja som helst, alla oljor på marknaden (har inte hittat nån som inte klarar iaf.) klarar de krav som de flesta tillverkare ställer.
Din Lynx måste inte ha BRP´s olja, leta efter en som klarar kraven för JASO FD och ISO-EGD så är det inga problem.

Och du, i min bok för volvon (v70) står det att man rekomenderar Castrol men jag hade med egen Mobil olja till servicen och verkstaden hällde i den utan knot :laugh:
 
Last edited:

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
TT-trading här i Kiruna säljer inte ens polaris egen VES-olja för den är så "#%#¤& dyr