" Bluddrar "

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Hej.
Har nyss varit ute med dottern påen skoter tur i Idre. Jag satte på BB och PP innan jag åkte (har inte hunnit provköra innan )upptill Idre. Provkörde skotern i morse ett par km och då gick den som vanligt . Skruvade ur tändstiften för att kolla färgen på dom och dom var helt ok lite ljusbruna. Men sen när jag var ute i kväll så bluddrade/mistände den vid 5100rpm inte under och egäntligen inte över heller.
Är det någon somkan ha en idé omvad det är för fel. Hemma har jag 250mövh och härär det nog ca 450mövh.
Vore kul med snabba svar för nu vill man åka när man äntligen är här.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
SKS 700.
Men nu fungerar den som den ska. Fick höja nålen ett snäpp och jag som trodde det gick för fett. :shocked:
Men att tro är inte att veta.:cool:
 

Beaway

Medlem
14 feb 2011
12
0
1
Borås
hej jag har en polaris xc 700 sp år 00 som bluddrar på låga varv..går fint över 5000 varv.. menar du med att höja nålen?hur gör man de?MVH Tobbe..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Ang BB och Powerplate om highlander menade Boost bottle o Powerplate/powerwing så brukar man inte behöva bestycka om men just powerplaten kan göra att man får sänka nålen en annig så det stämmer bra. INTE höja nålen om den går fett,,jag tror highlander skrev fel bara. På maskiner som har fast nål kan man med lite ombygge kunna flytta nålen ändå. Helt vanssinne att ha fasta nålar tycker man
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Ang BB och Powerplate om highlander menade Boost bottle o Powerplate/powerwing så brukar man inte behöva bestycka om men just powerplaten kan göra att man får sänka nålen en annig så det stämmer bra. INTE höja nålen om den går fett,,jag tror highlander skrev fel bara. På maskiner som har fast nål kan man med lite ombygge kunna flytta nålen ändå. Helt vanssinne att ha fasta nålar tycker man
Faktum är att jag skrev rätt.
Det som jag monterade är SLP Boost Bottle och SLP Powerpack ( 2st vingar i varje förgasare ).
Jag var övertygad om att bluddret var för att den gick för fett men stiften såg bra ut, men en dag när det var kallare så gick den ändå sämre på halv gas och då provade jag att ge den halv choke och då gick den bättre.
Efter det så höjde jag nålen ett snäpp eller sänkte låsbrickan ett snäpp om man nu hellre vill se det på det viset.
Annars har BOOST III helt rätt att om det går fett så ska nålen sänkas .

Citat ur monterings instruktionen till PP som tyvärr inte var med mig till fjällen.

Carb Tuning: In most cases if your sled is tuned properly before installing the Power Pack the
only tuning required would be adjusting the air screw for best throttle response at running
temperature. Caution: If you are border line lean on needle clip position you may need to richen
needle one clip
 
Last edited:

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
hej jag har en polaris xc 700 sp år 00 som bluddrar på låga varv..går fint över 5000 varv.. menar du med att höja nålen?hur gör man de?MVH Tobbe..
Om man vill/kan justera nålen så lyfter man upp trotteln ur förgasaren och "krokar ort gaswiren" sen finns det lite olika system hur nålen sitterfast i trotteln, på min så sitter nålen fast skruvad och på endel så klämmer fjädern ner nålen i trotteln.
Sen är det bara att flytta spårryttaren (brickan) nedåt för att höjanålen eller uppåt för att sänka nålen. Dom flesta nålar som jag har haft och göra med har 3 eller 5 justerings spår i nålen och grundinställningen brukar vara i mitten.
Hoppas du förstår hur jag menar för det är knappt att jag gör det när jag läser det här.