Bluddrar och smäller ibland på mellan gas. Myskofel.

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
Jag har en Polaris Trail RMK med 550f motorn som har gått ca 450-500mil.
Den går jätte fint på tomgång, mellangas och fullgas.
Men ibland på mellangas vid normal ledkörning så börjar den att bluddra till och ibland så rensar den ur avgassystemet med en jä*la smäll. Kan sedan gå jätte fint hundra meter till innan den gör samma sak igen.
Fortsätter man att hålla gasen i samma läge när den börjar bluddra så dör den. Släpper man gasen och tar om så kommer den igen.
Händer ofta på jättelåga varv.

Har rengjort bägge förgasarna, satt i nya stift. Mätt upp kompan till ca 8,9 på båda cylindrarna.

Kan det ha något att göra med att voltregulatorn har pajat?
Beställt en ny men inte fått än.

Sitter det nån "gashängskontakt" på dessa. Sitter ett litet stift vid gashandtaget. Om det kan vara någon sån grej..

Känns lite surt att köpa ny cdi-box och tändspole bara för att testa..

Tacksam för svar
/Niklas :hmmmm2:
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Voltregulatorn har ingenting med själva motorn att göra, men däremot lysen, instrument m.m.
Du har till 99% något fel med tändningen. Är gnistan stark?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Låter ju som om den får för mycket soppa bara?
Pröva flytta ner nålarna ett steg och pröva om det blir nån skillnad... kan även vara så att du behöver gå ner på lågfarten också?
MVH
 

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
Låter ju som om den får för mycket soppa bara?
Pröva flytta ner nålarna ett steg och pröva om det blir nån skillnad... kan även vara så att du behöver gå ner på lågfarten också?
MVH
Jag ska prova flytta nålarna men ja tycker inte det borde va nåt med bränsle inställningarna iom att det började för några veckor sedan och ja ha haft skotern två säsonger. Men allt kan va möjligt.
 

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
De va gashängshistorien som var så nött att den inte riktigt gick i läge när man gasade. Ryckte isär kontaktstycket till nödstoppen och gashängskontaket och då funka det.

Bra med billiga fel.

Synd bara att skoterfan fortfarande laddar över 15v trots att ja bytt voltregulatorn.