Bluddrande XC 600

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Har en XC 600 som beteer sig lite konstigt. Jag har bytt stift i den idag, och drog igång den med full choke i. När jag låter den står och gå så knallar det nu och då, och när man ska ge gas så bluddrar den bara ihop och dör. Det går inte heller att lägga ur choken helt utan att den börjar dö bort. Jag kom iväg igår på vägen och drog på lite, så märkte jag att ena cylinder bara hoppar igång ibland, och går därför extremt ryckigt. Den knallar också riktigt bra om man drar på och piskar den lite.
Den ska vara bestyckad så förgasare och sånt ska vara rätt inställda, annars tänkte jag att problemet satt där.

Efter att den gått ungefär 1minut med nya stiften är dom bara lite fuktiga, inte alls gyllenbruna. Hur kommer det sig att en cylinder bara hoppar igång ibland, tycker inte det borde hänga ihop med ev. felinställda förgasare?

Är nybörjare på skotermotorer och problem. Vore tacksam för hjälp, är skoterföre nu men har inget att köra :cool:

Ska läggatill att det är en fläktkyld motor.
 
B

Biosteel

vad för XC 600 pratar vi om ?? den från arctic eller polaris ??
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
låter som antingen glapp i tändhattarna lr så är de nå fel i tändspolen??.

ELLEr.
har du tömt tanken under sommarn? och förgasare?
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
ja det är en polaris, från 99.
Det känns som att den får för mycket soppa eftersom den blir svårstartad(sur?) när man håller gas så den dör. Sedan kan den inte ens stå på tomgång så jag vet inte hur det hänger ihop. Dom här avgasknallarna trodde jag berodde på stiften men det sitter nya där nu och ingen skillnad egentligen

Någon som kan polaris?
 

Daniel_m

Medlem
19 dec 2006
38
0
6
Härnösand
Prova att byta tillbaka till dom gamla stiften, kanske du har fel stift i nu det skall vara NGK BR9ES eller NGK BR9EYA om man nu vill använda NGK, annars så får du kolla med resp. tillverkares hemsida vilket stift som passar. Annars kanske det är choken som hängt sig.

M.V.H Daniel
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Prova att byta tillbaka till dom gamla stiften, kanske du har fel stift i nu det skall vara NGK BR9ES eller NGK BR9EYA om man nu vill använda NGK, annars så får du kolla med resp. tillverkares hemsida vilket stift som passar. Annars kanske det är choken som hängt sig.

M.V.H Daniel
Jag är mest nyfiken på vad avgasknallarna beror på, kan det vara att den får för mycket?
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
För lågt bestyckad på lågfarten ! Då den dör då man trycker fullt då den står på tomgång.
Det är nog svaret.. Efter som jag haft samma fel hela förra vintern. Gått igenom tändning osv 2 gånger, bytt stator osv (var fel på den också men).

Men enligt E-Son maskin i Skellefteå är det ett vanligt fenomen på Polaris då den är för lågt bestyckad på lågfarten. Ska pröva byta mina nu till veckan hoppas jag på. Återkommer med resultat :)
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Om den är bestyckad på havsnivå, så befinner jag mig ~700möh vad gör man då för att den ska gå bra? Jag börjar tro det är problemet i det här fallet.

Är det byte av munstycke som gäller, och står det på dom hur stora dom är?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag är mest nyfiken på vad avgasknallarna beror på, kan det vara att den får för mycket?
Avgasknallarna kan bero på olika saker, ljuvluft, dålig tändspole, statorn eller kanske nu bestyckningen. Om du nu skulle ha för tunnt bestyckat på lågfarten som E-son maskin säger brukar vara vanligt borde den göra tvärt om, alltså rusa på tomgången och inte bluddra.

Nu är inte jag så kunnig på just polaris men du kan ju kolla vilken bestyckning du har, du kanske har för fett bestyckat för den temperatur som är just nu å då kan den bluddra och gå dåligt men kanske gå bra när det är minusgrader ute.

Men gällande knallarna kan du ju börja med att kolla tändhattarna så dom sitter där dom ska, funkar inte de kanske du ska prova byta tändspole.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Jag hade exakt samma problem förra vintern som sagt.
Och jag prövade med andra tändhattar, cdi, stator, svänghjul, ja allt du kan tänka dej i tändväg. Men som sagt jag köper lite störra lågfartsmunstycken i veckan få se om problemet är löst. För han jag pratade med på E-Son förstod precis på en gång vad min problem var och frågade om den smällde mer då den var kall osv. Han sa direkt att den är för snålt bestyckad på lågfart.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Nu har jag bytt från 40 till 55 i lågfart. (kör 380 huvud)
OCH ser man på, nu går den helt perfekt :) ! Lite justering kvar på luftskruven men den smäller ingenting.

Hur är din ? Går den på choken utan att den smäller och om du kör går det bra då (den går ju fett då men). Smäller den inte då så har du ju svaret. Då får den helt enkelt före lite sås. Man kan lätt dra det till en tändfel då den smäller men är tydligen rätt vanligt att dom håller på så då dom får för lite på tomgång & då den är kall speciellt.
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Nu har jag bytt från 40 till 55 i lågfart. (kör 380 huvud)
OCH ser man på, nu går den helt perfekt :) ! Lite justering kvar på luftskruven men den smäller ingenting.

Hur är din ? Går den på choken utan att den smäller och om du kör går det bra då (den går ju fett då men). Smäller den inte då så har du ju svaret. Då får den helt enkelt före lite sås. Man kan lätt dra det till en tändfel då den smäller men är tydligen rätt vanligt att dom håller på så då dom får för lite på tomgång & då den är kall speciellt.
Alright! Jag har ingen koll på vad det sitter för munstycken på nu, men frågade säljaren vad det var för förgasare, och han sa 38. Vet inte riktigt vad det betyder?
Alltså jag har bara provat en gång hitills, och då när jag väl fick iväg skotern så small den riktigt mycket när man körde. Kanske inte lika mycket när man höll fullt och kom upp i lite fart, men då slog en cylinder ifrån hela tiden istället så den gick ändå som skit. När den står på tomgång vet jag inte ens om den går utan full choke.
Tänkte testa försöka varva ur den lite nu när jag bytt stift så jag får se hur dom ser ut, men jag tyckte jag hade ganska exakt samma problem som dig så borde vara samma lösning?
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Tror jag löst problemet nu. Det visade sig att choken hängt sig till ena förgasaren så den fick alldeles för mycket soppa. Kopplade lös den nu och den spinner som en katt än så länge, hoppas jag hittat orsaken. :)