Bluddrande Crossfire 700

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Tjenare!

Nu är det så att skotern går riktigt dåligt, lagom kul när man ska iväg på fjälltur imorgonbitti...

När man kör långsamt och sedan trycker full gas så bluddrar skotern ordentligt.
Ibland är det ett litet bludder och ibland längre (2-3 sekunder) innan den liksom kommer igång.

Om man däremot gasar upp den långsammare så bluddrar den ej.

Sedan tycker jag att den inte riktigt når maxvarv, ofta fastnar den kring 7400-7600 varv om man håller stumt.
Det kan även kännas som att den "svajar" på maxvarvet som i detta fall bara är kring 7400-7600 varv.

Dessa problem tycker jag är vanligare när jag kör i snö, det räcker med ca 3-4dm snö för att dessa problem ska förekomma i princip varje gång jag kör.

Kör jag däremot på leden eller där det är snöfattigare så verkar den inte bluddra lika mycket och jag tror att den når maxvarv något enklare.
(Har inte haft möjlighet att testa detta lika mycket)


Den gav även ifrån sig en avgasknall nu när jag startade den vilket den inte gjort tidigare, det bör ju rimligtvis ha något med detta att göra?

Jag har redan rengjort avgasportarna samt satt i nya tändstift.
Tyvärr är jag inte den bästa mekaren så jag vet ej vad jag ska felsöka.


Det som sitter på skoter är:
Fuel Reducer
vForce3 reeds
BMP Y-rör
Tändkil (vet ej grader)

Sekundären ser ut att vara fräsch, den ska enligt utsago komma från en M7 06 och blivit renoverad samt monterad innan denna säsong.


Så jag frågar er skotergurus, vad är det för fel på min skoter?:Cry:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kan vara trasiga otäta reedventiler för v-force håller inte på långa vägar lika bra som standard blad.
De kan även vara apv motorn som inte lyfter avgasportarna.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Håller faktist med Boost , v-foorce reeds eller eftermarknads reeds för den delen håller uselt jämfört med dom nästan oförstörbara std reedsen , du får inga felkoder ? det får du om inte apvn funkar som den ska
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Okej, jag får inga felkoder nej.

Ska börja med att montera tillbaka standard reedsen så får jag se.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Okej, jag får inga felkoder nej.

Ska börja med att montera tillbaka standard reedsen så får jag se.
Byt inte reeds om de är hela för de ger bra effekt på många maskiner. De håller minst 200 mil och de kan säkert hålla närmare 500 också i bästa fall. De brukar fransa upp sig ute i hörnen långt ut på bladen så kolla det i första hand. Om de tätar dåligt typ glipa på mer än 1mm kan du vända på bladen då håller de tätt ett bra tag till.