Blev Dömda Att Betala Skoterledsavgift

  • Trådskapare Internetredaktionen
  • Startdatum

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hitta på ett annat namn för AVGIFT istället för skatt !!!

melmaq skrev:
Citat av Michael:

Vi betalar ju faktist vägskatt i bensinen som vi använder när vi tankar våra skotrar, men INGA av de pengarna på kommer ju tillbaka till oss i form av hjälp från staten för att underhålla våra ledsystem.
Jag vet att det är viktigt med vägskatten för reparation och underhåll av landets vägar, och man vill ju inte hålla på å vara en ***** gnällspik, jag respekterar de som älskar naturen och dess enslighet.
Men det är inte så roligt längre att tanka skotern då priserna höjs och dessutom om man helt plötsligt åker på en ledavgift.....
Det kostar att ha roligt visst, men lösningen är inte att massreggaregistrera och skatta varenda skoter, det är vansinne.
Håller med dig till 100 %

Men låt oss nu en gång för alla glömma ordet SKATT i detta sammanhang !!!

En allmän avgift måste införas om det skall bli någon ordning på skoteråkandet, så är det bara.

Att sedan Göran Person och hans lakejer väljer att SKATTA oss Svensson's till döds det får vi tyvärr snällt acceptera eller helt enkelt RÖSTA bort dem vid nästa val.


- - - - - - - - - -
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Michael skrev:
Håller inte riktig med dig att alla skotrar som är inregade ska betala en ledavgift.

Jag tycker det blir orättvist att alla skotrar ska betala.

Jag har en Ockelbo 6000 som jag använder enbart på min egen mark och på mina egna leder för att dra fram ved, ska jag då betala ledavgift för att köra på min egen mark?

Ska det tas ut almänna ledavgifter så måste man klassa skotrarna på nåt vis (arbetsmaskiner/nöjesmaskiner), ungefär som dom har gjort med jordbrukstraktorer. Där slopades vägskatten för att dom flesta dom flesta enbart körs på egen mark.
Du försöker driva ett resonemang mot bättre vetande !!!!

Jämför med tex din egen personbil......

Du har låt oss säga 1000:- i vägskatt / år --> OAVSETT DIN personliga körsträcka !!!

Förstår du logiken ??



- - - - - - - - -
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
2stroke har du nåt tips vilka man ska rösta på så det gynnar skoter,båt och fritidsfolk i allmänhet sen skulle jag inte ha nåt i mot en "Avgift" om det blir finare leder, tankmöjligheter, avlastningszoner, kartor och kanske en och annan M*x drive in eller nåt annat flåttigt ställe och sen hur stort uttag på avgiften kan ju alltid diskuteras men jag skulle kunna tänka mej upp till 1000 riksdaler ej dollar per år men det är vad jag tycker. :rolleyes:
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jag vill påstå att det enda raka är att ha en en rikstäckande avgift, annars så hämmas skoterturismen om man ska passera över fler områden. alternativt att det finns en avgiftfri genomfartsled på betalområderna, att kanske betala 200 sek för att passera ett område, eller ännu värre, ett litet hörn av området känns lite galet. Att hoppa över att betala kan ju tydligen kosta 700-800 sek.

Att det behövs någon form av finansering för att hålla leder är odiskutabelt.
Frågan är på vilket sätt det ska finanseras på.

/BP
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
2stroke skrev:
Du försöker driva ett resonemang mot bättre vetande !!!!

Jämför med tex din egen personbil......

Du har låt oss säga 1000:- i vägskatt / år --> OAVSETT DIN personliga körsträcka !!!

Förstår du logiken ??



- - - - - - - - -
Att jämföra ett arbetsfordon med en personbil tycker jag är att ta i.

Mina jordbrukstraktorer betalar jag ingen vägskatt för och dom får jag använda hur mycket som helst på mina marker. Men enligt ditt tyckande så ska mitt andra arbetsfordon som används på samma marker beläggas med någon typ av avgift, det tycker jag rimmar illa.

Jag har inget emot ledavgifter, men det är ju i rimlighetens namn dom som använder dessa leder som ska betala avgifterna.

Enligt ditt resonemang så
kan vi ju börja ta ut campingavgifter på alla registrerade husvagnar.
Gästhamnsavgifter på alla båtar.
Skidavgifter på alla skidåkare.
Springavgifter på alla motionslöpare.

Listan kan göras hur lång som helst på olika avgifter som går att ta ut.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Michael skrev:
Att jämföra ett arbetsfordon med en personbil tycker jag är att ta i.

Mina jordbrukstraktorer betalar jag ingen vägskatt för och dom får jag använda hur mycket som helst på mina marker. Men enligt ditt tyckande så ska mitt andra arbetsfordon som används på samma marker beläggas med någon typ av avgift, det tycker jag rimmar illa.

Jag har inget emot ledavgifter, men det är ju i rimlighetens namn dom som använder dessa leder som ska betala avgifterna.

Enligt ditt resonemang så
kan vi ju börja ta ut campingavgifter på alla registrerade husvagnar.
Gästhamnsavgifter på alla båtar.
Skidavgifter på alla skidåkare.
Springavgifter på alla motionslöpare.

Listan kan göras hur lång som helst på olika avgifter som går att ta ut.
Och enl. ditt resonemnag,att ingen ska betala för nått som han inte nyttjar,så ska vi alltså då avskaffa all form av skatt i sverigen, och bara betala avgifter för det vi nyttjar,då kommer det här att bli ett land som jag då inte vill bo i!

Bara privata skolor och sjukhus osv. HUA mej för dom som inte är miljonärer!
 

lojden

Medlem
11 maj 2005
26
0
1
Sundsvall
slopa avgiftera, vi betalar redan så pass mycket skatt och avgifter på allt förbannat, det får vara nog som det är