Blanda aluminium och stål

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Hej

Har tänkt ta bort originalfotstegen och montera dit 1 millimeter tjockare i stål som jag bockat själv. De kommer att lackas.

Vilken sorts nit bör jag använda, stål eller aluminium? Har fått för mig att dessa metaller börjar korrodera när de är tillsammans. Kommer det gå att blanda metaller såhär, eller är det bäst att köra på aluminium?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det funkar med aluminiumnit, men helst skulle du ju svetsa dit nya fotsteg i aluminium.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Hej

Har tänkt ta bort originalfotstegen och montera dit 1 millimeter tjockare i stål som jag bockat själv. De kommer att lackas.

Vilken sorts nit bör jag använda, stål eller aluminium? Har fått för mig att dessa metaller börjar korrodera när de är tillsammans. Kommer det gå att blanda metaller såhär, eller är det bäst att köra på aluminium?
Då vanligt stål är känsligare än aluminium så kommer stål korrodera. Desto större okänslig yta desto mer korrosion på den känsliga ytan. Dvs om du använder stålnit så kommer nitens undre del få kraftfull korrosion mot undre alu sidan, om du använder alu nit så kommer din förstärkning i stål korrodera (men i mycket mindre omfattning då fotstegsytan är så mycket större i jämförelse med niten).

Däremot kommer stålförstärkningen ligga mot chassit som är en större yta vilket kommer påskynda korrosion hos det känsligare ämnet (stålförstärkningen), så antingen får du ha bra ytskydd eller byta mot alu. Om det inte bara är temporärt hade jag alla gånger kört alu.

Dvs, som tidigare inlägg, kör med alu nit men helst fotsteg i aluminium.