Bladeskidor

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
Någon som vet hur många olika modeller av Blade som finns? Och vad som skiljer på de olika modellerna?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Nu så har det ju kommit en del nya modeller som jag kanske inte har koll på, men jag har lite koll på de något äldre i varje fall. Har mest intresserat mig för de mer lössnöanpassade skidorna.

Blade: En rätt ledanpassad skida, fungerar dock förvånansvärt bra i lössnö. Lik i konstruktionen som SLP Powder Pro med djup köl. Kan vara lite lynniga/spårkänsliga i hårt före och kasta en del. Körde med dem på min förra Freeride 154" 2014, mycket bättre på allt än Pilot DS2 skidorna som den kom med.
Blade DS: En mer lössnöanpassad (och lättare) variant av Blade, kom med Boondocker 2014 om jag inte missminner mig. Allmänt känd som en bra lössnö-skida.
Blade DS+: Vidareutveckling av Blade DS, ännu mer inriktad mot lössnö och ytterligare lättad jämfört med Blade DS. Introducerad kring 2018-2019 om jag kommer ihåg rätt, med nya Boondocker. Ska vara mer lättbruten/lättsvängd i lössnö än Blade DS. Osäker på om det förde med sig några nackdelar gentemot Blade DS, inga som jag hört om i varje fall. Används fortfarande på Lynx maskiner som är tänkta att köras mycket i lössnö.
Blade XC: Är Lynx mer ledanpassade skida, men ska ändå vara okej i lössnö också (hyfsat bred skida). Sitter på de flesta av Lynx crossover-/allroundmaskiner samt också på de korta sportmaskinerna. Troligen (utan att ha testat, bara utifrån utseende) mer svårbruten i lössnö än Blade DS+ pga. att den verkar vara jämnbred hela vägen.

Jag själv är intresserad av att testa Blade DS+ istället för mina Pilot DS3 på min Freeride 154" 2018. Upplever att Pilot DS3 kan vara lite lynniga ibland, skära ner där jag inte vill att de ska skära ner och inte bära tillräckligt bra där jag vill att de ska bära. Men Blade DS+ är ju rätt så jävla dyra tyvärr och jag är ändå hyfsat nöjd med Pilot DS3 så jag vet inte om det är värt att testa...
 
Last edited:

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
Tack för utförligt svar 🙌

Hade tänkt byta ut mina proclimb 7 till Blade.
PC skidorna har 38mm köl tror jag och tycker att den är lite Tungstyrd. Sen är väl Blade skidan bredare? Vilket också skull vara ett + 😃
Vill att skotern ska vara lättstyd och inte så spårkänslig.