Black Magic

Powder 700

Aktiv medlem
9 aug 2004
64
6
8
Edsbyn
Hej det är så att jag har monterat ett BM variator kit på min Artic 700 -00 å nu är det så att den har börjat "blöddra" strax före tillslaget som ligger på ca 4800-5000 rpm den har också blivit väldigt törstig vilket den inte var tidigare (för att vara en 700 alltså) har nån haft liknande problem? Tidigare var den kanonbra inställd (dock lite slöt tillslag) tändstiften såg ut som pepparkakor vilken temperatur och före det än var.
 

nille

Aktiv medlem
14 aug 2004
60
0
6
Varför den blöddrar i och med en installation av ett utprovat variator kit har jag ingen aning om, dock så kan det lätt bli så att skotern börjar dra en hel del mer sås med en aggresivare variatorinställning, så att den har börjat dra lite mer ser jag inte som något ovanligt.
 

Powder 700

Aktiv medlem
9 aug 2004
64
6
8
Edsbyn
Att den skulle dra mer soppa hade jag väl räkna med,men inte så där mycket.
Men det är det att det måste ju få den att gå bra mycket renare än vad den gör nu,men det är lite vanskligt att bestycka ner den när den går ganska hårt jag vill inte ha ett till motorhaveri.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Beror det på kittet?

Testade du skotern just innan och direkt efter monteringen av variatorkittet eller har du monterat det under sommaren och provkör nu? (vars det nu ska gå att göra mitt i sommaren... :confused: )

Ett variatorkit gör ju inte att motorn går fetare i.a.f., men gör den det, är stiften mörkare?
Kan det vara så att kittet gör att varitorn växlar på för mycket så att motorn inte riktigt orkar med?
Hur mycket mer soppa drar den?

Många frågor blir det... :rolleyes:
 

Powder 700

Aktiv medlem
9 aug 2004
64
6
8
Edsbyn
Fina föret

Nej jag monterade det i april och gjorde sista repan då på ca 10 mil,det var kanonföre...runt 5- och hårda fina spår. Det gick utav bara f*n med kitet på....markant bättre acc och högre toppfart men den gick orent,tändstiften var tidigare gyllenbrun med andra ord perfekt men numera är dom väldigt kladdig. Förbrukningen ja den vill jag helst glömma men jag kan säga att jag var tvungen att tanka för att ta mig hem,tidigare har den dragit ca 3L/milen men nu är det säkert det dubbla.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Måste säga att Black magic "Bengans" har väldigt varierande kvalite på kiten.

Köpte ett kit till pantera 800 och det var suveränt. Tyngre vikter som jag förväntade mig.

En kompis beställde till Wildcat och det var värdelöst. Det ingick inga vikter utan bara en styvare primärfjäder och multihelix.

Hade han kört med det kitet hade han sprängt motorn. Den gick på toppvarv hela tiden. Man vill ju ha en effektivare växling/mindre och slir i variatorn.

Detta kit hade säkert passat för dragracing.