Blöt Nytro

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej.
Hamnade i ett vattenhål på en myr idag. Hela variator sidan hamnade under vatten. Det har förmodligen läckt in vatten i insuget. Den står i varmgarage och tinar upp just nu. Har inte startat den, råkade vrida om tändningen men då klickade det bara, tur det kanske.. Någon som har några bra tips på hur man ska gå tillväga?
Stort tack till de tre männen från Gördalen som kom och hjälpte mig.

Bifogar en bild på eländet...
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
okej, men de lät ju bra, man hade gärna velat att alla myrar och sånt hade frusit och sen att det är ett hårt lager snö på de, så slipper sånt här händå..
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ajaj de där såg inge trevligt ut... har inga erfarenheter själv, än... men hör med Abris i Särna annars.
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Jag skulle tömma på vatten så fort som möjligt sen byta olja och filter och försöka få igång den sen byta olja och filter igen tills oljan ser bra ut. Lycka till lider med dig
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har nu fått igång maskinen igen efter samtal med min ÅF. Dock måste jag byta olja då den var vit/grå.. och kan inte få tag på Yamahas olja förrens på måndag. Var in på OK och enligt deras oljeguide ska man använda deras Q8 Moto, SBK SAE 10W-40 api SL; ACEA A3, Jaso MA i nytro maskiner från 2008.. Men enligt min handbok ska det vara Sae 0W 30 API-SG eller högre, Jasio Standard MA. Kan jag använda OK´s olja?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, du måste ändå byta olja MINST 2 gånger för att få bort allt vatten.

Jag föreslår 2 oljebyten till OK-olja, sen kör du en mil mellan varje byte. Tredje bytet byter du till orginal filter + olja, och kör en längre tur, typ 3-4 mil. Detta MÅSTE ske så snart som möjligt, helst igår! Fukt är döden för motor och lager!
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tack för snabbt svar bcool! Man sabbar inga garantier osv när man inte använder deras egna olja? Den ska in på första service nu till veckan.. Då får dom sätta i nytt filter samt orginal oljan isf. Så kör jag i OK´s olja nu i 2 omgångar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Man har redan sabbat garantin, då man lägger dom i vatten... Men man kanske glömmer berätta det om man får senare problem. Det beror ju helt på vilket minne man har... Bara man huvudsakligen kör på rätt olja.

Ett annat alternativ är att göra försäkringsärende av det och låta ÅF fixa allt. Då håller garantin.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Ser ut som att du haft tur i oturen och klarat både dig och maskin. Har själv dragit upp en polare i ett surhål i Gördalen.
Om du behöver olja så har jag 4 liter Shell Advance Snowmobile olja, den som Yamaha körde med innan dom starta sitt eget märke. Tror dock det är samma olja, bara en ny etikett.
Jag bor i Hedemora,
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Om man kör fel olja så går startmotorn sönder illa kvickt... bara så ni vet...
Det är det jag är rädd för. Har kollat runt på mackarna men ingen har exakt rätt olja. Den närmaste jag hittade är OK´s Q8 Moto SBK 10w-40, enligt OK´s olje guide ska det vara den i Yamaha Nytro maskiner.. Men den heter ju API-SL och inte API-SG som det står i manualen.. Så hur ska man göra? Ska jag tappa ur oljan som är i och låta den stå tills måndag, då kan jag få tag på Yamahas olja? Eller låta oljan vara kvar i? Eller byta till OK´s SBK olja redan idag?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Men den heter ju API-SL och inte API-SG som det står i manualen..
API-SL är en högre klassning än API-SG, så det är inga problem.

Att startmotorn skulle gå sönder om man "sköljer ur" motorn med OK-olja behöver du inte vara rädd för. Det kommer INTE att hända. Återgå bara till rätt olja, då det blir dags att åka på riktigt igen.

Byt olja och kör ordentligt varm, du måste få ur fukten!
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tack för snabbt svar. Då ska jag gå ut och byta olja direkt. Räcker det att maskinen står på tomgång och blir riktigt varm eller ska man köra den ca 1 mil som du skrev tidigare bcool?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Räcker med tomgång. Vitsen är att den ska bli ordentligt varm. Sen tappar du ur oljan igen. Om oljan ser helt vattenfri ut, så kan du lämna den tömd till på måndag. Om oljan inte ser vattenfri ut = gör om proceduren en gång till.
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Räcker det att öppna pluggen på undersidan av oljetanken för att tömma ur oljan? Eller ska man öppna någon annanstans med? Ska jag starta maskinen innan jag släpper ur oljan? Så oljan blir varm?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Fyll på ny olja. Starta maskinen och låt den stå på tomgång tills den blir ordentligt varm. Öppna pluggen och tappa ur oljan direkt och se hur den ser ut. Den rinner ut lättare när den är varm.