Blästra bort vassa kanter i aluminium

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Ja som topic lyder , vad är det bäst att blästra med att runda av vassa hörn i aluminium utan att det tar för aggressivt?

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jodå , men i mitt fall är det en hel massa avlånga hål som kanterna ska rundas av i ? Sandpapper tar helt enkelt för lång tid :/

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Har äbem kört med lamellskiva men det blir så repigt o fult vilket gör slutstadiet med fin finish väldans mycket jobbigare

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Beror på vad det ska kosta? Vi skickar hydraulblock som man inte kommer åt att grada invändigt på termisk gradning, (Sprängning). Kanske vore något att lägga in dina pryttlar i en sån kammare och "dra iväg en smäll". Kostar ju lite däremot och tar säkert ett tag att få gjort.
Annars så kanske det går att göra kemiskt, prova doppa ner en bit i en lämplig syra eller vass avfettning som löser alu. Bör ju rimligen ta materialet i hålkant först då det är tunt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Med en liten fräs på en dremel borde det gå fort och hyfsat enkelt

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Funderade på din teknik Chris men befintliga fräsens lagrade skär är på tok för stora iom vissa av mina avlånga hål bara är 6mm breda . Ska testa blästra med glas o se hur det blir. Det är ju trotsallt ett 50 tal hål per detalj som ska rundas av och om man då ska göra det i serie vill man ju kunna göra det så smidigt som möjligt och helst under "eget tak"

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Testade blästra med silicat men det blev bara skit , hoppas nån i krokarna kommer köra med glas snart så får man testa det , funkar inte det så får man väl anställa tanten att köra dremmel ;)

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Trumla hade varit det självklara om det inte vore så att detaljen är ca 500x500x3mm alu :)