Biltema avgastemp?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Tyvärr så vet jag inget om just de där mätarna.. men tänkte tipsa om Kosos singel mätare 999kr Den är ju inte så mycket dyrare men det märket är ju erkänt bra iaf.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Tyvärr så vet jag inget om just de där mätarna.. men tänkte tipsa om Kosos singel mätare 999kr Den är ju inte så mycket dyrare men det märket är ju erkänt bra iaf.


Vart hittar du en så billig mätare? Koso...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de som kan vara är att mätarna inte tkr om starka stötar osv som bildas på en skoter..

men annars så har ju inte funktionen nån skillnad tkr ja
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag har för mig att jag sett biltemas mätare på några skotrar här i forumet.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jag har för mig att jag sett biltemas mätare på några skotrar här i forumet.
Intressant.
Frågan är då om man skall satsa på en koso där med bara har ett temp värde eller två biltema så man får en för varje cyl. 1400 så kan man ha två.
Skulle fungera under förutsättning att kvaliten är den samma, även om man inte kan räkna med det.
Vad säger ni om fördel/nackdel att bara ha en egt mätare?
Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Jag tror inte bilteman funkar någe bra...den är garnterat för långsam,, Vi monterade en sådan bil tempgivare mätare på tc 900an i fjol och det vart bara kasa,, den stog bara och velade på på tok för låga värmetal,,den fick hjärnsläpp..Sprillan ny var den och kostade 700kr,, (inte biltemas dock)

Jag är också skepptisk till koson.........Den är förmodligen för långsam,,,,,,,,,,jag menar,,dom dyra kända agastemp mätarna lider eller har nyss lidit av långsam uppdat,,,,,Och det är svinviktigt att dom är snabb..

Jag har toksökt på koson på forum för att listat ut om den funkar men hittar inte ett skit.....
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jag har den där koson från twostroke. Fungerar fint för mig, om den är snabb eller inte vet jag inte då jag inte har någon att jämföra med, men tål då klimatet på en skoter, fint med max värde och att den börjar blinka rött vid önskad temp. Givaren gick sönder ganska fort, men fick en ny på garantin och den har hållt hur bra som helst.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Jag har den där koson från twostroke. Fungerar fint för mig, om den är snabb eller inte vet jag inte då jag inte har någon att jämföra med, men tål då klimatet på en skoter, fint med max värde och att den börjar blinka rött vid önskad temp. Givaren gick sönder ganska fort, men fick en ny på garantin och den har hållt hur bra som helst.

/ Johan

Ok Värdefull info tack,,,, Syns siffrorna bra under körning?

och det står så konstigt att den har 20cm kabel eller vad dom nu menar??? Räcker givarkabeln från pipan till uppe vid rutan?

Har den ljudalarm också?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ok Värdefull info tack,,,, Syns siffrorna bra under körning?

och det står så konstigt att den har 20cm kabel eller vad dom nu menar??? Räcker givarkabeln från pipan till uppe vid rutan?

Har den ljudalarm också?

Ja siffrorna syns fin men kan va lite dåligt på tomgång om man har typ handtagsvärmarna igång, men de spelar ju igen roll, blir bra direkt man varvar lite. De där med att den börjar blinka rött kan också vara svårt att se mitt på dagen när de är ljust ute. Inget ljudalarm.

Nja vet inte vad dom menar med de, min kabel är då lång som fan, har lindat ihop sladden några varv på ett ställe. Kan ta nå bilder på den imorrn, ska nog ändå och ta nå bilder.

/ Johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har ägt 2 stycken KOSO dubbeltemp , en bra mätare tydlig å lätt att se varning då hela displayen går över till rött , men jag gillar Digatron bättre å har dom på alla maskiner , främst pga av dom visar varv , vattentemp och går att koppla upp mot pc
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Ja siffrorna syns fin men kan va lite dåligt på tomgång om man har typ handtagsvärmarna igång, men de spelar ju igen roll, blir bra direkt man varvar lite. De där med att den börjar blinka rött kan också vara svårt att se mitt på dagen när de är ljust ute. Inget ljudalarm.

Nja vet inte vad dom menar med de, min kabel är då lång som fan, har lindat ihop sladden några varv på ett ställe. Kan ta nå bilder på den imorrn, ska nog ändå och ta nå bilder.

/ Johan

Ok stenbra info tackar så ödmjukt..Du behöver inte ta någon bild. Jag ska inhandla en sådan och testa... Vad jag kunde förstå så sparade den högst temp också i minnet? Det duger för mig,,, en sådan här mätare har man bara för att hålla någorlunda koll på värmen ändå...Motorn ska bänkas in och då kollar man av hur rätt mätaren visar mot bänkens värde...

Priset ät mystiskt billigt bara då man inte hittar den utom sverige under 185 dollar???? Kan vara piratkopia av en "riktig" KOSO??
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ok stenbra info tackar så ödmjukt..Du behöver inte ta någon bild. Jag ska inhandla en sådan och testa... Vad jag kunde förstå så sparade den högst temp också i minnet? Det duger för mig,,, en sådan här mätare har man bara för att hålla någorlunda koll på värmen ändå...Motorn ska bänkas in och då kollar man av hur rätt mätaren visar mot bänkens värde...

Priset ät mystiskt billigt bara då man inte hittar den utom sverige under 185 dollar???? Kan vara piratkopia av en "riktig" KOSO??

Ja max värdet sparar den.

Ingen aning men de är ju inte dyrt med 990kr eller vad dom kostar?
 
P

powq

Jag är också på jakt efter EGT, till dubbelpipor. Även om det finns tvivel på biltemas mätare, är det någon som faktiskt använt/använder den idag som kan komma med input?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Jag är också på jakt efter EGT, till dubbelpipor. Även om det finns tvivel på biltemas mätare, är det någon som faktiskt använt/använder den idag som kan komma med input?
Som sagt jag har ju provat bilavgasmätare liknade biltema och samma prisklas (680kr). Och den hade inte changs att hinna med någon vettig mätning, Man fattade inte ett skit så att säga och inet minne eller varning har dom....

Så risken att biltemas funkar lika dåligt är överhängande

Låter ju som Koso mätaren funkar riktigt bra och dehn är ju obet dyrare så jag förslår den helt klart
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Är på gång att köpa en sån här mätare och ser att de börjar varna vid 900 grader. Är det lagom?
Vet inte vilken mät du menar?
Finns inget lagom varnings temp när man bara monterar rakt av,,vilken mätare man än sätter dit.

och väljer du bilöemas så kommer du aldrig upp i mer än 300gr hur du än kör. (funkar inte)


Men om vi säger såhär.. Skulle man råka sätta den exakt på rätt mått från kolven och motorn går perfekt i avgastemp /bestyckning så kan man åka till 700grader utan problem.................

Men risken att man sätter sonden för långt ifrån kolv eller för nära är för stor för att man ska lita på detta,,, (måste utföras i bänk)

Därimot efter bänkning kan man lite mer på sin mätare.


Om vi antar att mätare skulle visa rätt!!!!!!!!!!!

Då är bra värden som ger bra pullver ,,,,,,som ej grillar kolvar...

Fullt gärn 675-732 gr

Mellangas 620- 675 gr

Lågfart 1/2-1/8 gas,,,,,,,,,,540-620 gr

. Jag rek att man sätter mät där man tror den ska vara,,,,,, flyttar sedan den framåt resp bakåt för att se var den visar högsta temp vid så lika körsätt som möjligt,, (fullt gärn lika lång tid) .........................kan bli några hål,,he :D och flytta bara högst 1cm åt gången,,,,,kan sluta mitt imellan 2 hål.

Vart den ska sitta kan man i bästa fall se inne i pipan,,,,,,leta efter stället det svarta sotet övergår till mer brunt sot.. sätt den 2cm in på brunaktiga sotet...
 
R

RevMan

Som jag förstår är det en kopia på koso. Står stage 6 på displayen. Spelar ju egentligen ingen roll då det är funktionen man är ute efter.

Ser fram emot en liten recension av mätaren när boost III har skaffat en.