Billiga och längre framdämpare SRX

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tjänare,

har nu fått hem skotern och den e ju kraftigt höjd ibak, se bild.



Det är ju originaldämpare fram, skulle vilja ha lite längre så att skotern kommer upp minst 5 cm iaf. Vilka passar? Funderat på SXR, passar dem? Eller andra märken?? Är inte gjord av pengar så de bör vara prisvärda.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tror du ska sänka den lite bak och sätta Sxr dämpning runt om och höja den lite fram.

Helt inne på din linje, en skoter vars geometri är så där "fucked-up" kan inte vara skonsam för bussningar o chassie.

Dra dämpare är tex EDGE. c:a 400mm C-C. SRX = 340mm.

Skulle jag vart du skulle jag skaffat en edge boggie eller A/C. SRX org boggie är nog det sämsta man kan finna (tyvärr).
Aldrig gillat Pro-Action boggien, dock har dom grym fjädringsväg (long-traveln).
Men å andra sidan väger de as och har lite unik geometri. ;)
 

dalhaegg

Medlem
16 mar 2006
22
0
1
Kiruna
Kolla upp så främre boggifästet också är nersänkt, jag bytte inte dämpare utan svetsade nya fästen i bärarmarna som var 6 cm högre upp på min viper.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vissa brukar sätta rx1 dämpare fram, då måste man tyvärr modifiera lite men inte mycket. Då blir dom ungeför i jämnhöjd med en edge fram. Och sänk den bak, det är alldeles för högt. Samtidigt som det blir riktigt fult, enligt min åsikt. Lite "epa stuk" över det hela.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Som sagt, tänker inte byta ut dämparna runt om då det kostar för mycket (står andra grejer på inköpslistan)... Men ska borra nya hål i plåtarna längst bak och höja boggien lite och få ordning på mattan (som ni ser nu står skotern bara på främre delen av mattan). Börjar i den änden så får jag se sen om det behövs nya framdämpare.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Kom på en sak, min härliga skoter har gått 1250 mil, är det inte dags att renovera framdämparna då? Kanske höjer upp den det som behövs... schimsa eller vad fan det heter :p
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kom på en sak, min härliga skoter har gått 1250 mil, är det inte dags att renovera framdämparna då? Kanske höjer upp den det som behövs... schimsa eller vad fan det heter :p
Ja, då kanske det är dags för en renovering. Men det kommer inte höja den mycket. Man kommer nog knappt se det med ögat. Men jag menade inte att du skulle köpa nya rx1 dämpare. Finns begade till ett mkt bra pris. Och jag menade inte som dom andra att du skulle byta boggie dämparna. Bara sänka den lite. :ciao:
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ja, då kanske det är dags för en renovering. Men det kommer inte höja den mycket. Man kommer nog knappt se det med ögat. Men jag menade inte att du skulle köpa nya rx1 dämpare. Finns begade till ett mkt bra pris. Och jag menade inte som dom andra att du skulle byta boggie dämparna. Bara sänka den lite. :ciao:
Okej. Men får fundera lite. Snubblar jag över edge-dämpare eller liknande så blir det sådana.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland


Vid pilen flyttar jag fästet till det övre hålet, så står den inte länger på främre delen av mattan helt... Sen ev. borra nya hål i bakre plåten för att få ordning på vinkeln! Vad tror ni om det?:hmmmm2:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix


Vid pilen flyttar jag fästet till det övre hålet, så står den inte länger på främre delen av mattan helt... Sen ev. borra nya hål i bakre plåten för att få ordning på vinkeln! Vad tror ni om det?:hmmmm2:
Jag tycker att du ska flytta ner den bak bara. Så tror jag att det ska bli bra.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Okay, testar det först. Ser ju roligt ut när bakre delen av mattan paddlar i luften :laugh: ***** mupp som skruvat i min fina skoter :bawling:
Haha jo. Lycka till med skotern. :D Och när du lärt dig hantera den så ska du stå på min sida och säga åt alla att dom inte går så fruktansvärt dåligt i snö som alla tycker/säger/tror. En rekomandation, Camoplast Challenger/Cross Country 38mm matta ska du sätta på den, det har jag på min. Min är i övrigt helt STD och det vart en enorm skillnad på skotern när jag bytte matta på den. Ger man full gas så ställer den sig rakt upp i puder. :ciao:
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Haha jo. Lycka till med skotern. :D Och när du lärt dig hantera den så ska du stå på min sida och säga åt alla att dom inte går så fruktansvärt dåligt i snö som alla tycker/säger/tror. En rekomandation, Camoplast Challenger/Cross Country 38mm matta ska du sätta på den, det har jag på min. Min är i övrigt helt STD och det vart en enorm skillnad på skotern när jag bytte matta på den. Ger man full gas så ställer den sig rakt upp i puder. :ciao:
Jo visst men ska testa den först innan jag uttalar mig om dess egenskaper :) 32:an som är på nu går nästa säsong också, sen får vi se :beer:
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tjänare,

har nu fått hem skotern och den e ju kraftigt höjd ibak, se bild.




hur mycket är det sänkt, fram och bak??
Ja nu i dagsläget är skotern helt annorlunda. Anledningen till att den var så jädrans hög ibak på bilden var för att parallellstagen i boggien var krökta. Nu när de är förstärkta och raka är den mycket lägre, och i perfekt stuk som jag vill ha den. Om du höjer den med drop brackets så mycket det går ibak kommer du att få ett bra stuk.

Fram är den fortfarande original.