billiga återförsäljare

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
någon som vet någon billig sida med skoter tillbehör? amerikansk sida etc. för med dom skatter vi har idag så kan vi inte mäta oss med ex usa pris mässigt
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Du nämner skatterna som skäl till att det är dyrt i Sverige, och det är sant. Men det är inte hela sanningen. För om du handlar från USA så får du ändå betala moms och tull i Sverige (även på frakten!). Men ändå blir det lite billigare att handla direkt därifrån.

Enda sättet att komma ifrån moms och tull är att paketet skickas privat med innehållsbeskrivningen "gift" (gåva). Men de brukar inte vara så förtjusta i att göra så numera.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
ipsel skrev:
okej. har då aldrig hört att man måsste pejja tull å moms på det.
Jag har inte handlat några skotergrejor från USA, men däremot grejor till min Corvette. När paketen kommer till Sverige hamnar de alla först i tullkontrollen (finns ingen annan väg). Där sorteras de och paket med värde under 500 kr (har jag för mig att det är) eller gåvor skickas vidare till mottagaren. Övriga paket så kontaktas mottagaren som får betala avgifterna. Först när avgifterna är betalda så skickas paketet vidare till mottagaren.

Tull = 12%, moms = 25%. Moms heter VAT i USA och varierar mellan olika delstater men brukar ligga runt 6-8 %. När de exporterar så lägger de inte på VAT. Priser som anges i USA är alltid exklusive skatt.

Om man handlar inom EU så är det andra regler. Jag TROR att då kan man klara sig med att betala "moms" i ursprungslandet, t.ex. tyskland.