Billig och bra svets för typ bilplåt och småpill?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Som frågan ovan. Vad ska jag ha? Svetsar nu med en kass pinnsvets med nyckfull startström och hatar det. Så in i.

Behöver något som duger till att fuska ihop rostiga sparklådor, rörstumpar och kleta ihop manicker till ungarna. Klassiskt bondsmide mao. Svetsar lite, några gånger per år. Är uppenbarligen svindålig på det (brorsan får min svets att gå som ett spjut) så det måste vara så enkelt som möjligt att få det hyfsat utan talang.

Men, och det är ett stort men, fanstyget ska fungera när den ombeds. Pallar inte heller med gigantisk gastub. Liten fungerar. Det måste gå att släpa med sig den i skuffen på en ordinär Ford. Eller i vart fall vill jag inte ha ett åbäke som kräver att jag måste larva mig med släpvagn och muskler.

Billigt och ev begagnat är min melodi.

Tips? Länkar?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Låter som att du söker en mig/mag...

Många billiga svetsar på marknaden är namebrandade Telwinsvetsar. Jag har en som heter Race, funkar finfint till det du beskriver. Säljs även som ett 20-tal andra "märken". Ganska stor sannolikhet att biltema, Jula m.fl också är Telwinsvetsar.

Mitt råd är att köpa begagnat, med regulator och 5kg misontub. Det drar iväg ganska fort, om man måste köpa reg och tub i efterhand...

Till min har jag köpt en rostfri trådrulle och en gasflaska till det, kan vara bra ibland. Sen om jag inte orkar bära med gasflaskan, så petar jag i en rulle flusstråd. Det funkar det också. Men kvalitets- och utseendemässigt så blir det bättre med riktig gas, flusstråd är en nödlösning...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
köp märkes på en gång. bättre med en beggad märkes än en ny kina, för delar till märkesmaskinerna och kunskap om dom kommer alltid att finnas. själv har jag en liten esab caddy c200, har för mig den kostar kring 8-9 tusen, men då finns det en mindre och enklare variant som heter caddy c160 och den går nog att få lös kring 6 tusen
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Telwin är italienskt, inte kinesiskt. Det finns många andra italienska svetstillverkare också, snarlika Telwin men som regel inte identiska.

Jag vill dock absolut rekommendera att du skaffar en trefassvets, om du har tillgång till trefasström och finner dig i att svetsen inte är särskilt bärbar. Enfas MIG-svetsar byggda med traditionell teknik blir alltid en dålig kompromiss pga den pulserande likströmmen som en enfaslikriktare lämnar. För att jämna ut strömmen måste en enfas-MIG ha så stor induktans i spolen i serie med utgången från likriktaren, att ljusbågen blir ostabil istället. På trefassvetsar ger likriktaren i sig en jämn ström så då kan man dimensionera spolen enbart för att få ljusbågen stabil.

Det finns numera en och annan MIG-svets med inverterteknik, men de hör hemma i de högre prisklasserna och är, liksom inverter-pinnsvetsar, mer känsliga för fukt, rondellspån mm än mer grovhuggna konstruktioner. Det finns mycket mer elektronik i en invertersvets och svetstillverkarna brukar inte vara särskilt noga med att skydda den mot otrevlig miljö. Jag har 3-4 invertersvetsar stående, som samtliga har havererat pga överslag här och var på kretskorten. Ett par stycken har jag fått igång men andra har så stora skador att det inte är värt att göra i ordning dem.

För de här ganska enkla tillämpningarna så duger det säkert utmärkt med en begagnad lågprissvets. Tänk dock på att en ny standard är på väg att slå igenom när det gäller gastuber för MIG-svetsning, så gastuber och tryckregulatorer av det gamla utförandet är i stort sett värdelösa idag, man kommer ändå att bli tvungen att skaffa nytt ganska snart.

Undvik de allra mest primitiva "gaslösa" MIG-svetsarna med rörtråd, dem blir man aldrig glad över.

Om du någon gång ska svetsa aluminium, eller om du trots allt vill försöka med rörtråd, så måste svetsen ha möjlighet att ändra polaritet på svetsströmmen. För vanlig svetsning i stål och rostfritt har man + på tråden och - i jordklämman , aluminium samt rörtrådssvetsning i stål har tvärt om.

Om du ändå ska ha en enfassvets, så rekommenderar jag att du sätter upp ett enfas CEE-uttag avsäkrat med 16 A (kräver 2,5 mm² gruppledning) och förser svetsen med motsvarande stickpropp. Vanliga schuko-uttag tål inte strömstötarna i samband med svetsning och drabbas lätt av varmgång, även om de råkar vara märkta med 16 A. Man kan naturligtvis göra i ordning en schuko-CEE skarvsladd för att i nödfall kunna använda svetsen på andra ställen.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ja jävlarrrr..? Jag imponeras av era kunskaper. Men fysatan, det bör väl finnas instegsmodeller som bara fungerar? Har trefas men vill kunna köra 220. Av den enkla anledningen att 220 finns hos både Kreti och Pleti.

Köper nog hellre begagnat och bra än nytt och kasst.
Eller bra och bra, alltså jag är en klåpare så halvbra (dvs fungerande) duger.

Vore ju fint om priset dessutom är svinlågt med tanke på det fåtal gånger den kommer att användas.

Bomba på med länkar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du ska ha en enfassvets så föreslår jag att du håller utkik efter en begagnad italiensk lågprissvets, lite större och dyrare än de allra enklaste modellerna.

Några tecken på att det är en någotsånär bra enfassvets:
-Kontaktor för svetsströmmen, det bör inte ligga spänning på tråden när man har släppt knappen på handtaget.
-Trådmatningen bör ha egen strömförsörjning. Riktigt billiga svetsar där trådmatningsmotorn matas från svetslikriktaren är irriterande genom att spänningen ökar och motorn varvar upp om inte ljusbågen tänder, men sackar då ljusbågen brinner och det går åt mycket ström.
-Trådmatningen ska stanna omedelbart när man släpper knappen och inte "gå efter".
-Man bör kunna ställa in svetsströmmen i minst 3-4 lägen, de enklaste svetsarna brukar bara ha 2.
-Ett bra tecken är om matarhjulet för tråden har stor diameter, minst 15-20 mm. Då är det mindre risk att matningen slirar om det går tungt i slangpaketet. De allra billigaste svetsarna har bara ett spår i motoraxeln som tråden ska löpa i, och det fungerar inte särskilt bra.

Några andra saker som kan skilja mellan olika svetsar:
-Kylfläkt eller inte? Det kan vara ganska irriterande med högljudda fläktkylda svetsar utan termostat, där fläkten går för fullt så snart man har slagit på svetsen.
-Hur styrs gasen? Ventil direkt vid knappen i handtaget eller magnetventil? En fördel med ventil i handtaget är att man kan släppa på gas utan att starta trådmatningen genom att trycka in knappen halvvägs, det kan vara bra om man t ex vill kyla eller oxidskydda ett nysvetsat ställe någon sekund efteråt. Fördel med magnetventil är att det är mindre risk att den småläcker och slösar gas i onödan.
-Verkar den mekaniskt stabil eller rapplig? Kommer skyddslock, hjul, handtag mm att börja ramla av snart?
-En fördel är om det finns snabbkoppling för gasslangen mellan regulator och svets, förr eller senare kommer det att hända något missöde med den och då är det bra om man inte måste riva hela svetsen för att byta slang.
-Möjlighet att byta polaritet?
-Om det är ett okänt uddamärke, kolla om gashylsor, munstycken m fl slitdelar till "normala" italienska svetsar typ Telwin eller Biltema passar.

Om det följer med gastub och regulator av "gamla" modellen, med gängad koppling med överfallsmutter mellan tub och regulator, så bör du betrakta dem som inte värda mer än den gas som finns kvar i tuben, i och med att den sortens tub är på utgående och kanske inte går att få fylld om några år.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hur ser kopplingen ut på regulatorn av den nya typen?
Jag har en regulator som börjar vara mogen för byte efter svärfar lånade den (enough said, long story...) men då känns det kanske ovärt att köpa en ny just nu.?
Nu är det iofs till en tig, men jag utgår från att det är aktuellt för argon också?
(Och vart köper man en ny regulator som är både bra och prisvärd?)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Hur ser kopplingen ut på regulatorn av den nya typen?
Jag har en regulator som börjar vara mogen för byte efter svärfar lånade den (enough said, long story...) men då känns det kanske ovärt att köpa en ny just nu.?
Nu är det iofs till en tig, men jag utgår från att det är aktuellt för argon också?
(Och vart köper man en ny regulator som är både bra och prisvärd?)
undrar om han inte menar dom nya tuberna med regulatorn som är typ ihopbygd med tuben, som denna (bild från nätet)


men dock tror jag inte det kommer vara problem att få tag i dom gamla hederliga tuberna utan regulator. aga här i stan har då dom.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210045/
där har du en som jag tror är bättre än motsvarande typ telwin mm. jag har testat några telwin migar på bilplåt, men det var då det sämsta skit jag kört, speciellt med fluss tråd. så glöm iaf dom billigaste telwin och liknande med fluss
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För tolv-femton år sedan köpte jag en ny mig/mag, köpte den största enfasaren jag hittade. Det är en "Race", såldes då av den lokala järnhandlaren.
Med friköpt gastub, skärm och lite diverse småplock av tillbehör kan man sammanfatta det hela som fullständigt bortkastade pengar. (Rätt säker på att själva svetsen gick på mellan 5-6 tusen plus moms)
Den går fint att punkta ihop tunnplåt, men sen är det inte mycket mer man kan använda den till heller...
Köp en begagnad Smashweld eller en ny Kinasvets från ngt större märke tex Benroyal är mitt förslag!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu har jag otroligt lite erfarenhet av mig/mag, men har då fått för mig att ska man få något vettigt av en sådan svets så måste man tyvärr lägga rätt mycket pengar på en sådan.
Själv kör jag med en lite mindre tig och en rejäl pinnsvets. Tigen används till det mesta som går att släpa in i garaget, större grejor eller riktigt grova grejor kör jag med pinnsvetsen. Tig kör man helst inte utomhus eller i korsdrag..
Skulle nog säga att är du talanglös på att svetsa så ska du nog skaffa en tig, så kommer det garanterat att se och vara bättre än vad du någonsin kommer att kunna göra med en mig/mag. Nackdelen med tig är väll att det går lite långsammare, men du behöver inte ha någon vinkelslip i beredskap :)
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Om du ska ha en enfassvets så föreslår jag att du håller utkik efter en begagnad italiensk lågprissvets, lite större och dyrare än de allra enklaste modellerna.

Några tecken på att det är en någotsånär bra enfassvets:
-Kontaktor för svetsströmmen, det bör inte ligga spänning på tråden när man har släppt knappen på handtaget.
-Trådmatningen bör ha egen strömförsörjning. Riktigt billiga svetsar där trådmatningsmotorn matas från svetslikriktaren är irriterande genom att spänningen ökar och motorn varvar upp om inte ljusbågen tänder, men sackar då ljusbågen brinner och det går åt mycket ström.
-Trådmatningen ska stanna omedelbart när man släpper knappen och inte "gå efter".
-Man bör kunna ställa in svetsströmmen i minst 3-4 lägen, de enklaste svetsarna brukar bara ha 2.
-Ett bra tecken är om matarhjulet för tråden har stor diameter, minst 15-20 mm. Då är det mindre risk att matningen slirar om det går tungt i slangpaketet. De allra billigaste svetsarna har bara ett spår i motoraxeln som tråden ska löpa i, och det fungerar inte särskilt bra.

Några andra saker som kan skilja mellan olika svetsar:
-Kylfläkt eller inte? Det kan vara ganska irriterande med högljudda fläktkylda svetsar utan termostat, där fläkten går för fullt så snart man har slagit på svetsen.
-Hur styrs gasen? Ventil direkt vid knappen i handtaget eller magnetventil? En fördel med ventil i handtaget är att man kan släppa på gas utan att starta trådmatningen genom att trycka in knappen halvvägs, det kan vara bra om man t ex vill kyla eller oxidskydda ett nysvetsat ställe någon sekund efteråt. Fördel med magnetventil är att det är mindre risk att den småläcker och slösar gas i onödan.
-Verkar den mekaniskt stabil eller rapplig? Kommer skyddslock, hjul, handtag mm att börja ramla av snart?
-En fördel är om det finns snabbkoppling för gasslangen mellan regulator och svets, förr eller senare kommer det att hända något missöde med den och då är det bra om man inte måste riva hela svetsen för att byta slang.
-Möjlighet att byta polaritet?
-Om det är ett okänt uddamärke, kolla om gashylsor, munstycken m fl slitdelar till "normala" italienska svetsar typ Telwin eller Biltema passar.

Om det följer med gastub och regulator av "gamla" modellen, med gängad koppling med överfallsmutter mellan tub och regulator, så bör du betrakta dem som inte värda mer än den gas som finns kvar i tuben, i och med att den sortens tub är på utgående och kanske inte går att få fylld om några år.


Du verkar ha fetkoll. Har du möjligtvis någon länk till någon som du tycker är vettig? Struntar i ljudnivå eller om hjul och handtag är rappel. Vill bara att den ska fungera UTAN strul några gånger per år. Och vara tvåfas.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Om man sammanfattar lite från den här tråden och Google.
1. Gamla tuber hånas (typ) av gasleveratörer. Då man svetsar lite, vilket jag gör, så är det värt att köpa en 5l tub istället för att hyra.
Mison är gasen för typ allt.
2. Köp ett bra märke istället för nytt.
3. Enfas är typ apjobbigt om man inte avsäkrar och meckar med CEE.

Korrekt?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I stort sett.

Enfas är jobbigt under alla förhållanden, man måste lägga många timmar på att lära känna sin enfassvets för att kunna få någon nytta av den. Så om man vill göra det bekvämt för sig och kunna få till användbara svetsfogar utan att vara en van svetsare, är det mycket värt att ha en trefassvets.

Jag skulle nog för min del inte avråda från billiga märken på svetsar, men däremot vill jag avråda från de billiga märkenas billigaste modeller i respektive segment. I mitt eget garage och inom bekantskapskretsen finns det många italienska trefassvetsar som har fungerat bra i många år.

Min egen är av märket CEM och heter CEMIG 190S, den är troligen tillverkad i slutet av 80-talet och jag kom över den i lätt brandskadat skick (inlöst av försäkringsbolag efter garagebrand) 1992-93.

Det finns också Telwin- och Cebora-svetsar, och inte minst svetsar som är sålda med återförsäljarkedjans varumärke (Biltema, Meec etc) i grannskapet, som även de sköter sig till full belåtenhet.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det kan tänkas att jag måste revidera mina åsikter om gastubsmarknaden.

Nu har det visat sig att återförsäljare för Aga svetsgaser menar att de gamla tuberna med gängad anslutning och separat regulator inte alls är på utgående utan säkert kommer att finnas kvar under överskådlig framtid. Det tycks vara Air Liquide och deras återförsäljare som propagerar för den nya typen med inbyggd regulator och vill man vara konspiratoriskt lagd kan man anta att de vill låsa fast kunderna till deras system. Hur det är med övriga gasleverantörer på svenska marknaden, t ex Yara Praxair, har jag ingen koll på just nu.
Så om man förhandlar med gastubsmånglare ska man nog vara mycket försiktig och noga med att skilja på fakta och säljsnack.