fortfarande så ska ja inte ha 2st likriktare, är 2st voltregulatorer! org plus den nya med inbyggd likriktare!
Kmr även köra med batterie som hjälp för att tända! Mitt kitt jag har med xenon nu har även relän som ja använder mig av,
Led provar ja just nu på lastbilen som backlampor, och nej tack, snyggt lyse men skinner inte ett skit tyvärr!
kopplar regulatorn
Röd = + till batteri
Svart = - till jord
Gul = strömf. från laddningsspole
Gul = strömf. från laddningsspole, gul eller grön
"nån som kan förklara varför 2st från laddningsspolen? få mera kräm?
och det enda ja ska ha från batteriet är tändström till xenon samt bakgrundsbelysning på vatten och timräknarn, och detta går på en och samma vipp brytare. mao så startar ja skotern samt lägger ström till ballasterna "vanlig driv ström lr va man ska säga" innan lyse mm går igång!
Jag är totalt värdelös på el, men tycker att de borde fungera, då xenonet inte ska dra mer å driva än org lamporna, och tända har ja ett lite batterie till!
Tänker ja helt galet eller finns det nånting logiskt i mitt sätt?
Sen så har ja en f6 motor men ingen org varvräknare lr nånting då den sitter i sno pro chassi, så där tjänar ja lite, baklyse är minne blott mot ett litet i led som drar mindre.
Det var någon annan yamaha åkare som skulle använda flera likriktare ! Dom är lite mer speciella... :hmmmm2:
Utgående från laddningspolen har du växelspänning. Båda dessa lindningar går till regulatorn därav två anslutningar. En vanlig lösning på dessa regulatorer när man har permanentmagentiserad generator (i svänghjulet) och lindningar. (En bilgenerator använder istället magnetiseringslindningar för att styra med.)
En mycket vanlig metod att reglera spänningen är då att regulatorn när den har fått tillräckligt hög spänning ut från lindningen så går den in och kortsluter laddningsspolen under resterande halvperiod tills nollgenomgång och tyristorn släpper. Nästa växelspänningsperiod samma sak. Detta är en ganska effektiv metod att reglera och är mycket vanlig på mindre motorer typ MC, Utombordare, Snöskoter med mindre generatorer. På större generatorer finns effektivare prisvärda lösningar.
Din extra regulator har mycket troligt motsvarande funktion som din orginal regulator förutom att den även likriktar. Den är avsedd för att monteras mot en laddningsspole med dess två anslutningar. Så att ansluta denna regulator på belysningskablarna eller utgående kablar från orginalregulatorn på skotern gör att antingen begränsar den aldrig och är då enbart en likriktare som funktion. Alternativ skulle spänningen stiga så att den skulle begränsa, görs detta genom att kortsluta inkommande nätet. Vilket i är helt lyckat om ingången inte sitter mot en laddningsspole.
MAO
Ja man kan köra två eller fler seriekopplade spänningsregulatorer. MEN inte två laddningsregulatorer av denna typ som är avseeda att sitta direkt mot en laddningslindning. Den nya laddningsregulator bör istället gå ersätta den ordinarie regularon helt på belysningsspolen. Då får du hela belysningsnätet med likspänning istället för växelspänning. Under förutsättning att belysningsspolen enbart används till belysning. (På EFI maskiner är det lite special)
Kolla elschemat först så det inte sitter något annat som kan störas av förändringen och att ordinarie regulator inte har fler anslutningar med fler andra funktioner. Då går det kanske inte byta.
Tänk bara på hur du ansluter jord. Den är inte nödvändigtvis chassie.
Håller med angående LED. Enda bra tillämpningen jag har sett än så länge är några arbetsljus. Men det var dyrt ljus i dom...
Men är man bara ute efter styling effekt så är det en enklare lösning.