billig likriktare?

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Voltregulator har jag för mig finns i Duellskatalogen för småpengar. Likriktare köper du på t.ex. Kjell & Co, tror den som var riktigt bra kostade 39 kr eller nåt.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
jag fick hem en voltregulator med likriktare inbyggd idag, kostade strax under 400, rinab hade denna!
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
En voltregulator har du väl redan i det befintliga elsystemet för skotern, och i så fall borde det räcka med en likriktare.
T.ex. den från Kjell & co för 39:-, den använder jag själv just för att likrikta strömmen till en tempmätare..
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
En voltregulator har du väl redan i det befintliga elsystemet för skotern, och i så fall borde det räcka med en likriktare.
T.ex. den från Kjell & co för 39:-, den använder jag själv just för att likrikta strömmen till en tempmätare..
kan mycket möjligt räcka, men jag ska ha min för xenon konvertering å läser man vissa trådar här så kan strömen springa iväg rätt högt efter likriktning så att säga, och dom "andra" kör med en till.
så jag köpte denna för att köra på ett fungerande koncept! dock kanske de bara hade räckt med en likriktare för mig, men samtidigt så har ja 4 xenon lampor, tillika 4 ballaster å tända!

japp det var den ja köpte jocke, men var itne den som kom, fel bild, men samma skit, samma antal kablar samt färger mm mm
 

Lidas5

Aktiv medlem
8 mar 2009
53
0
6
Slagnäs
Hej jag har kopplat in en extra temp mätare på min, utan någon likriktare.
funkar utan problem..
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
kan mycket möjligt räcka, men jag ska ha min för xenon konvertering å läser man vissa trådar här så kan strömen springa iväg rätt högt efter likriktning så att säga, och dom "andra" kör med en till.
så jag köpte denna för att köra på ett fungerande koncept! dock kanske de bara hade räckt med en likriktare för mig, men samtidigt så har ja 4 xenon lampor, tillika 4 ballaster å tända!

japp det var den ja köpte jocke, men var itne den som kom, fel bild, men samma skit, samma antal kablar samt färger mm mm
Efter voltreglering menar du?
Likriktning är helt meningslöst att utföra mer än en gång. Växelströmmen är omgjord till likström med en likriktare och det blir inte mer likström av två likriktare. Kan förklara mer om varför om du vill men tro mig, det är en fysisk omöjlighet.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Efter voltreglering menar du?
Likriktning är helt meningslöst att utföra mer än en gång. Växelströmmen är omgjord till likström med en likriktare och det blir inte mer likström av två likriktare. Kan förklara mer om varför om du vill men tro mig, det är en fysisk omöjlighet.
har aldrig nämnt nånting om 2st likriktare!
 

Lidas5

Aktiv medlem
8 mar 2009
53
0
6
Slagnäs
vad kör du med för mätare?
vart tog du strömmen ifrån?
har köpt en koso då ståre att de ska vara dc12v,
jag kör också med en koso..
tog strömen från bromsljuset, finns en kontakt vid styrstången..
både bromsljuset och mätarhuset har likström, den strömen räcker till din mätare..
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
kan mycket möjligt räcka, men jag ska ha min för xenon konvertering å läser man vissa trådar här så kan strömen springa iväg rätt högt efter likriktning så att säga, och dom "andra" kör med en till.
så jag köpte denna för att köra på ett fungerande koncept! dock kanske de bara hade räckt med en likriktare för mig, men samtidigt så har ja 4 xenon lampor, tillika 4 ballaster å tända!

japp det var den ja köpte jocke, men var itne den som kom, fel bild, men samma skit, samma antal kablar samt färger mm mm
Håller med andra som svarat. Det finns ingen anledning till två likriktare. Det var mer för att dom skulle göra en "enkel" inkoppling som gjorde att dom behövde likrikta två olika spänningar. Istället för att likrikta matningsspäningen och skicka den till två olika laster.

Du kommer nog att bli den första som lyckas med det i så fall. Arctic har kör med låg effekt på sina lampor ~38w- 50w. För att använda mindre energi till belysning. Detta gör att man behöver generera mindre effekt och har mindre generator lindningar. Spänningsregulatorn på skotern begränsar spänningen till ca 13.5 VAC denna spänning och generatorns max effekt har du inte för än du varvat upp maskinen en del. Tillför du dessutom en likriktarbrygga så tappar du ungefär 0,7-1v x 2 i spänningsförlust genom dioderna. Detta medför att din likspäning är lite låg (10-11.5v) jämför med en bil runt 14v. När du sedan drar igång och ska ha ut 4x5A startström så kommer spänningen att sjunka. Även om regulatorn kanske kan begränsa mindre så tappar du troligtvis ca 2v i lidningen på grund av den strömmen samt spänningsfall i kablage. Går spänningen ner mot och under 9v så har xenonen knappast någon chans att starta.

Bästa chansen att lyckas var om man skulle byta ut spänningsregultorn i skotern till en kombierad likriktare/regulator så att man reglerar efter en 13-14v likspänning. Om lindningarna klarar att leverera växelspänning hög nog för detta.

Vill du ha något "häftigt" och enklare satsa på att köpa några LED lampor. De klarar sig bättre med bara någon diodbrygga (likriktare). Tyvärr inget monsterljus för anständiga pengar.

Hej jag har kopplat in en extra temp mätare på min, utan någon likriktare.
funkar utan problem..
En helt del elektronik har polvändningsskydd ofta i form av en diod i serie på ingången. Den kan fungera som en halvvågs likriktare om det finns capasitans nog att hålla igång kretsen undertiden polvändningsskyddet blockerar. = Den drar ström den stund som växelspänningen har samma polaritet som en likspänning skulle ha haft. För att under motsatta del när spänningen är vänd fel väg inte dra någon ström utifrån.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
fortfarande så ska ja inte ha 2st likriktare, är 2st voltregulatorer! org plus den nya med inbyggd likriktare!
Kmr även köra med batterie som hjälp för att tända! Mitt kitt jag har med xenon nu har även relän som ja använder mig av,
Led provar ja just nu på lastbilen som backlampor, och nej tack, snyggt lyse men skinner inte ett skit tyvärr!
kopplar regulatorn
Röd = + till batteri
Svart = - till jord
Gul = strömf. från laddningsspole
Gul = strömf. från laddningsspole, gul eller grön
"nån som kan förklara varför 2st från laddningsspolen? få mera kräm?

och det enda ja ska ha från batteriet är tändström till xenon samt bakgrundsbelysning på vatten och timräknarn, och detta går på en och samma vipp brytare. mao så startar ja skotern samt lägger ström till ballasterna "vanlig driv ström lr va man ska säga" innan lyse mm går igång!
Jag är totalt värdelös på el, men tycker att de borde fungera, då xenonet inte ska dra mer å driva än org lamporna, och tända har ja ett lite batterie till!
Tänker ja helt galet eller finns det nånting logiskt i mitt sätt?

Sen så har ja en f6 motor men ingen org varvräknare lr nånting då den sitter i sno pro chassi, så där tjänar ja lite, baklyse är minne blott mot ett litet i led som drar mindre.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
fortfarande så ska ja inte ha 2st likriktare, är 2st voltregulatorer! org plus den nya med inbyggd likriktare!
Kmr även köra med batterie som hjälp för att tända! Mitt kitt jag har med xenon nu har även relän som ja använder mig av,
Led provar ja just nu på lastbilen som backlampor, och nej tack, snyggt lyse men skinner inte ett skit tyvärr!
kopplar regulatorn
Röd = + till batteri
Svart = - till jord
Gul = strömf. från laddningsspole
Gul = strömf. från laddningsspole, gul eller grön
"nån som kan förklara varför 2st från laddningsspolen? få mera kräm?

och det enda ja ska ha från batteriet är tändström till xenon samt bakgrundsbelysning på vatten och timräknarn, och detta går på en och samma vipp brytare. mao så startar ja skotern samt lägger ström till ballasterna "vanlig driv ström lr va man ska säga" innan lyse mm går igång!
Jag är totalt värdelös på el, men tycker att de borde fungera, då xenonet inte ska dra mer å driva än org lamporna, och tända har ja ett lite batterie till!
Tänker ja helt galet eller finns det nånting logiskt i mitt sätt?

Sen så har ja en f6 motor men ingen org varvräknare lr nånting då den sitter i sno pro chassi, så där tjänar ja lite, baklyse är minne blott mot ett litet i led som drar mindre.
Det var någon annan yamaha åkare som skulle använda flera likriktare ! Dom är lite mer speciella... :hmmmm2:

Utgående från laddningspolen har du växelspänning. Båda dessa lindningar går till regulatorn därav två anslutningar. En vanlig lösning på dessa regulatorer när man har permanentmagentiserad generator (i svänghjulet) och lindningar. (En bilgenerator använder istället magnetiseringslindningar för att styra med.)
En mycket vanlig metod att reglera spänningen är då att regulatorn när den har fått tillräckligt hög spänning ut från lindningen så går den in och kortsluter laddningsspolen under resterande halvperiod tills nollgenomgång och tyristorn släpper. Nästa växelspänningsperiod samma sak. Detta är en ganska effektiv metod att reglera och är mycket vanlig på mindre motorer typ MC, Utombordare, Snöskoter med mindre generatorer. På större generatorer finns effektivare prisvärda lösningar.

Din extra regulator har mycket troligt motsvarande funktion som din orginal regulator förutom att den även likriktar. Den är avsedd för att monteras mot en laddningsspole med dess två anslutningar. Så att ansluta denna regulator på belysningskablarna eller utgående kablar från orginalregulatorn på skotern gör att antingen begränsar den aldrig och är då enbart en likriktare som funktion. Alternativ skulle spänningen stiga så att den skulle begränsa, görs detta genom att kortsluta inkommande nätet. Vilket i är helt lyckat om ingången inte sitter mot en laddningsspole.

MAO
Ja man kan köra två eller fler seriekopplade spänningsregulatorer. MEN inte två laddningsregulatorer av denna typ som är avseeda att sitta direkt mot en laddningslindning. Den nya laddningsregulator bör istället gå ersätta den ordinarie regularon helt på belysningsspolen. Då får du hela belysningsnätet med likspänning istället för växelspänning. Under förutsättning att belysningsspolen enbart används till belysning. (På EFI maskiner är det lite special)
Kolla elschemat först så det inte sitter något annat som kan störas av förändringen och att ordinarie regulator inte har fler anslutningar med fler andra funktioner. Då går det kanske inte byta.
Tänk bara på hur du ansluter jord. Den är inte nödvändigtvis chassie.

Håller med angående LED. Enda bra tillämpningen jag har sett än så länge är några arbetsljus. Men det var dyrt ljus i dom...
Men är man bara ute efter styling effekt så är det en enklare lösning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
4st xenon? Du kommer nog till största delen ha helt svart... eller lite blink i bästa fall...
Men med 2st så ska det inte vara några större problem att få till.
Jag provade xenon på min maskin första året men det satt på maskinen några dagar sen åkte skiten bort. Körde då med batteri och likriktare men dom ville inte alltid tända båda två. Nu har jag inte någon monster spole på min den ska ge ca 280W vad jag hittat.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
2st hel och 2st halv, därav 4st, kostade 800 hemma vid dörren för alla 4a!
ja vadå räcker de med en liktiktare sen koppla till batteriet tror ni?

Vart kan man kolla vad spolen ger?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Likriktaren jag menade har även regulator inbyggd. Kommer från en skoter med elstart.
Vad spolen ger brukar stå i specen till skotern. Iallafall på de sko-doo och polaris jag kollat på.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
2st hel och 2st halv, därav 4st, kostade 800 hemma vid dörren för alla 4a!
ja vadå räcker de med en liktiktare sen koppla till batteriet tror ni?

Vart kan man kolla vad spolen ger?
Du kan inte vara helt utan regulator då skenar spänningen och riskerat att förstöra något. Så enbart en likriktare fungerar inte.

Om du byter ut regulatorn till en likspäningsregulator. ("voltregulator" och likriktare i samma burk). Något i stil med den du själv länkade till. Så får du en generator som fungerar motsvarande hur det fungerar i vilken bil, lastbil osv. Anslut sedan på motsvarande sätt efter likspäningsreglatorn batteri och xenon som du hade gjort på dessa fordon.

Men på grund av kapaciten på denna typ av generator lösning är dåligt vid lågt varvtal så kommer du i princip att ta ström från batteriet på låga varvtal. Men så fort du får upp vartalet på motorn så tar du ström från generatorn.
Är då bara antalet watt på det antalet xenon du ska ha tända samtidigt inte högre än de antalet watt du hade på standard halogen. Så ska det fungera men batteriet är viktigt för att klara lågt vartal när inte generatorn orkar med.

Att behålla nuvarande växelspänningsregulator som begränsar vid ca 13.5 V växelspänning och kombinerade den med en ren likriktare kommer inte att fungerar bra. Likspäningen blir lite för låg batteriet kommer inte att laddas och xenonen knappast tändas. Precis som flera redan poängterat.

Det går trixa upp spänningen på andra sätt med lite andra spänningsomvandlar kretsar men det är lite omständigare elektronikpyssel.