Bildkvalitet i bildtävlingen

E

ejwbegysv

Bra kamera skulle jag tippa... Är kameran dåligt spelar det ingen roll om det är en .tiff fil på 100 mb..

Jag tar alltid på max eller nästan max kvalitet, sen minskar jag bilden i Photoshop och väljer JPG kvalitet 60 (blir inte så stor bild då).
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Kameran är inte allt!

Kameran är visserligen viktig, men den utan en fotograf som inte vet hur man ställer in kameran, vad ljuset betyder, att man bör hålla kameran rakt, vad slutartider/bländaröppningar betyder och hur de påverkar slutresultatet så blir det inte bra bilder.
Att ha bildsinne, dvs förmågan att komponera en bra bild är nog det viktigaste av allt. Kolla på fotoutställningar etc och lär "av de stora".

En bra fotograf tar bra bilder med en liten helautomatisk titta-tryck-kamera, en nybörjare har inte någon glädje av en dyr proffskamera då denne saknar förmågan att skapa en bild.

Vill du ta bra bilder, tänk efter före! Vad vill du att bilden skall visa? Hur vill du att ljuset skall falla? Skall det vara rörelse i bilden eller skall det vara "frysta" rörelser?
Experimentera med de olika inställningarna som finns på kameran och utvärdera resultatet. Blev det som du ville eller inte? Om inte, ut och prova igen!!

För att få en bra jpg-bild som inte tar så stor plats brukar jag minska kvaliteten till 70. Jag tar också alltid bort EXIF-informationen som kameran lagrar i varje bild. Enbart EXIF-datat kan röra sig om 30-40 kb per bild beroende på kameramodell. Dessa kb är ju bättre att använda till bilden istället för data om hur kameran var inställd vid fotograferingsögonblicket (det datat är bara intressant för dig som fotograf att tex kolla kamerainställningarna på varje tagen bild).