Bilder/info kombisladden

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Tjena!

Tänkte bygga en ny sladd liknande kombisladden, är det någon som har några bra bilder där man ser hur själva bladet sitter och hur höj- och sänk-funktionen fungerar? Är även intresserad av hur breddarvingarna är konstruerade.

Har kollat på AllYouNeed.se men skulle vilja ha lite mer närbilder.

Tar även gärna emot tips på saker man kan förbättra på kombisladden, har förstått att den gärna kan förlängas osv.

Tack på förhand!

/ Johan S
 

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Tack för de, har kikat där en del tidigare. Är ute efter kombisladden specifikt och dess konstruktion vid bladen. Hur tungdragen är en kombisladd i förhållande till en nätsladd?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tack för de, har kikat där en del tidigare. Är ute efter kombisladden specifikt och dess konstruktion vid bladen. Hur tungdragen är en kombisladd i förhållande till en nätsladd?
En kombisladd med bladet nere är klart mer tungdragen än en ordinär nätsladd

Justeringsanordningen för bladet på en org. KS är inget att rekommendera, vi har "stelopererat" bladet och sköter justreingen via 2st flaktippskruvar som höjer/sänker trumman på vår ombyggda KS, massor bättre än org
Vi har kvar bladets fjäderkonstruktion dvs vid påkörning av sten/stubbe så viker bladet upp sig något
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tar även gärna emot tips på saker man kan förbättra på kombisladden, har förstått att den gärna kan förlängas osv.

Tack på förhand!

/ Johan S
Är också inne på "Runtes" linje, undvik höj-, sänkfunktionen som sitter orginal på KS. Vi hade för ett par år sedan denna sladd, som jag tycker förövrigt fungerar riktigt bra. Men som sagt höj- sänkfunktionen är inte direkt stadig.
Kika istället på Snowmoverns lösning, där man enkelt med en spak sköter höj och sänk med hjälp av att ändra lutningen på dom bakre bena till kladdrullen.

Istället för skidor bak, bygg istället en "Kladdplatta". Sladden går dels lättare med denna, men packar även snön.
 

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Tack för ideerna! Jag ritade upp en prototyp lite snabbt, vad tror ni om den här? Tänkte köpa bilsläps-vevar att ha som höjdsjustering, den är även justerbar 1000 mm i längsled.







 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det brukar tuvärr sluta med att man kröker infästningen till stödbena det finns kraftigare stödben till typ tracktorvagnar som är mycket stadigare lite överdimitionerade men min erfarenhet är att det går inte o bygga en sladd för grovt tilltagen det behövs.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vi hade en kombisladd med förlängda bakben som "hängdes" i mitten och justerades i höjd med en vantskruv på stång i motsatt ände. (hoppas du fattar, Engström på forumet tror jag det var som köpte den - han kan nog fixa bilder).

Ritningen du har är i princip ok men bakre delen där plattan är fäst kommer inte att funka i praktiken, precis som skoterhasse skrev.

Plogen bör ha V-form eller invikta yttersidor.

Utfällbar sidovinge är kanon att dra in snö med.

Fackverk eller förstyvning så inte den börjar svikta är också bra för att undvika småhopp.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Tack för ideerna! Jag ritade upp en prototyp lite snabbt, vad tror ni om den här? Tänkte köpa bilsläps-vevar att ha som höjdsjustering, den är även justerbar 1000 mm i längsled.

Sätt isåfall dragstången ovanför ramen, så att den kan vikas bakåt över sladden vid förvaring.
Förstärk bakramen till den höj o sänkbara anordningen.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
en ledad snedsträva på varje sida hindrar att man bryter sönder fästena,
ett alternativ till släpvevar är att åka på en bilskrot och tigga till sig saxdomkrafter.
 

Mxz550x

Aktiv medlem
7 nov 2006
66
0
6
LLA
Tack för svaren! I och med att detta enbart är prototyp där man ska se idén med sladden så kommer självklart vissa detaljer göras grövre. Ska speciellt se över infästningen till stödbenen, tror dessutom att kladdplatten kommer bli någon plast fastsatt i plåt som jag svetsar öron på.

Tackar också Beretta för bilderna, kommer kika en hel del på dem :)

Har ni mer tips och ideer är det bara ösa på!