big-pipe 670 3liter milen!!!

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är du säker på att bränsleförbrukningen beror på att den får för fet blandning, då?
Låt nån ligga efter och kolla noga om det finns tendens att den svartryker vid något körförhållande, eller om det luktar mer om avgaserna än det brukar göra. Det är isf ett tecken på för fet blandning, som man kanske kan göra något åt med bestyckningen.
Kolla först vad som står i instruktionsboken, på ev skyltar i motorrummet mm om bestyckning för olika temperaturer etc. Kolla om det finns något servicemeddelande om bestyckning.
Kolla också vad det verkligen sitter för munstycken etc i förgasarna!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Det är ju inget ovanligt med 3 liter milen om man kör lite fort eller busar lite. Min kan lätt dra 3 liter milen men gå ner till ungefär 2 liter milen på långsvängar när man kör sansat. Lite svartrök när man drar iväg från noll, men då funkar den i -25 också.
 

Bigpipe

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Falun
Jag kollad munstyckerna och dom stämde med vad som ska vara orginal tycker att den går lite för fett men det var ju bara ca 2-3minus grader när vi åkte.
Nålen står på mitten man kanske ska sänka en lite.
10/mil 30/l soppa :-(
 

tomtrick

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Man får räkna med 2.5-3.5 L/M beroende på körsätt o före.Vill du ha en maskin som tar lite soppa ska du satsa på en 500cc...enduro 500 tar lite soppa...ett tips!
 

Skiiidooo

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Boden Sverige
Kolla på stiften, är dom alldeles svarta så kan du börja fundera på en bestyckning. men är dom pepparkaksfärgade så får den soppa som den ska, ligger man på låga varv och fiskör så tar det mycket soppa, håller du ett högt och jämt tempo som tex 60-70 kmh på jämn gas får du säkert ner den till 2 liter milen.. Pumpgasning och låga varv leder till hög soppaförbrukning, även hålla stummt :)
 

kraxen

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Pitea Sverige
Visit site
Har varit ute och gasat idag med min enduro 500:a. Bitvis riktigt, riktigt hård körning!! Gissa om jag blev chockad när jag tankade? 24l på 13.5 mils körning!! Under 1.8 liter milen! De e svårslaget med den körningen jag hade idag!
 

Bigpipe

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Falun
Jag kollade stiften dom var svarta men lite ljusare på elektråden dom ska väl vara pepparkaksbruna runt-om plus att om man tittar på kolvtoppen så var det avlagringar av sot kanske den får för mycket olja.
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Du kan gå ned ett steg på lågfart och kolla även så att rave portarna öppnar lätt och inte har fastnat.
Kolla även att oljepumpen är rätt justerad och att den går tillbaka ordentligt även när du släpper gasen försiktigt, så att inte pumpen kärvar och ger för mycket olja.